myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website

Welcome to myHanse.com the forum for Hanse Yachts owners throughout the world.

Active TopicsActive Topics  Display List of Forum MembersMemberlist  CalendarCalendar  Search The ForumSearch  HelpHelp
  RegisterRegister  LoginLogin
myHanse Sweden
 myHanse - Hanse Yachts Owners Forum : Regional myHanse : myHanse Sweden  
Message Icon Topic: Bryggan i Väst i KK?? Post Reply Post New Topic
Page  of 5 Next >>
Author Message
LaVida
Sub Lieutenant
Sub Lieutenant

Online Status: Offline
Quote LaVida Replybullet Topic: Bryggan i Väst i KK??
    Posted: 29 April 2010 at 21:40
Hej, har inte varit här på forumet på väldigt länge p g av en mycket utdragen och ful tvist med återförsäljaren Bryggan i Väst AB.

Vi hade oturen att välja Bryggan i Väst som leverantör och Hanse som båt när vi valde att köpa en ny Hanse 320.

Redan när vi hämtade upp båten i Greifswald var det en hel del som inte fungerade på båten men Hanse AG var vänliga nog att låta reparera de fel vi hittade på den splitt nya båten. Detta gjorde att vi blev kvar några dagar mer än önskat i Greifswald innan vi kunde segla hem vår nyinköpta stolthet till båt. Redan på överfarten mot sydsverige så gick ett par fall av p g av att de fastnade i blocken i samband med att vi slog. En koll senare med Benns gav ungerbetyg till de fall och besl*g båten levererades med, förhoppningsvis sitter det väl riktiga detaljer på senare tillverkade båtar.

Då vårt utlovade Gennakerpaket lyste med sin frånvaro samt att rattlåsen ännu inte fungerade så var vi i konstant kontakt med Bryggan i Väst AB för att få ordning på våra reklamationer.

Såhär nästan tre år senare så är vårt Gennaker paket ännu inte komplett, vi har inte fått ersättning för alla nya block och rev som vi fick köpa, vi har själva åtgärdat skador från böldpest och mer eller mindre tvingat Hanse AG att komma och laga läckande rutor mm..

Tyvärr har Bryggan i Väst ännu inte mött våra krav på att få en fullgod segelbåt samt ersätta alla utlägg vi haft, vi är nu uppe i ganska stora belopp för att inte tala om all tid som är nedlagd på såväl båten som att jaga Per Witte och gänget på Bryggan i Väst avseende våra reklamationer som fortfarande inte är åtgardade.

Vår besvikelse över hur dåligt vi blivit behandlade som kunder har nu lett till att vi i dagarna startar en juridisk process mot Bryggan i Väst AB och vi har förutom alla skriftliga avtal även skriftliga reklamationer, skriftliga åtagande från Bryggan i Väst och även mycket pålitliga branschkunniga vittnen i form av besiktningsmän och annat. Och lagom till att vi nu skall driva vår juridiska process så nås vi av rykten att Bryggan i Väst är på väg mot konkurs, en snabb sökning mot UC gav oxå svaret att ekonomi är minst sagt skral för vår svenska återförsäljare..

Så vad vill jag då uppnå med detta inlägg, jo.. att har Ni några reklamationer eller krav på Bryggan i Väst som Ni ej fått gehör för så gå samman med flera och stäm dem, det är det enda som verkar fungera.

Sen vill jag även passa på att VARNA för Bryggan i Väst AB, säkerställ gärna att Ni på inget sätt har några fordringar på det företag då det befinner sig på obestånd utan se omedelbart till att säkerställ Era fordringar då Ni annars riskerar att forlora dem i en eventuell konkurs av Bryggan i Väst AB.

Jag hoppas innerligt att Ni haft bättre tur med Era båtar och med Er återförsäljare än vad vi haft. För oss har ärendet gått så långt att vi i våras valde att sälja båten och kommer nu att satsa på ett annat märke där vi hoppas och tror att vi skall få den produkt vi betalat för och att vi som kunder även skall bli trevligt behandlade vilket vi inte blivit av Bryggan i Väst AB.

Med vänliga hälsningar,

// Johan Sundqvist fd, Hanse 320 #035 LaVida

Edited by LaVida - 25 August 2010 at 20:54
-----------------
Johan
fd, S/Y La Vida
Hanse 320#035
IP IP Logged
Cpt. Haddock
Sub Lieutenant
Sub Lieutenant

Quote Cpt. Haddock Replybullet Posted: 29 April 2010 at 23:38
Det var mycket tråkigt att höra! Särskilt som vi skall hämta vår 320 i Greifswald den 12 juli.

Vi har dock köpt båten direkt av den tyska återförsäljaren, Hanse (Deutschland) Vertriebs GmbH. Har någon av er gjort likadant och isf vilka är era erfarenheter från dem?

/Haddock

Cpt. Haddock
IP IP Logged
Johan Hackman
myHanse Moderator - Sweden
myHanse Moderator - Sweden

Quote Johan Hackman Replybullet Posted: 30 April 2010 at 07:53
Johan, det var tråkigt att höra att ni sålt båten och att ni har blivit illa behandlade.

Jag köpte min båt av ett annat företag, RTC Boats AB på Bullandö, och var på mycket god väg att stämma dem. Av olika skäl avstod jag från det men jag anser fortfarande att jag har ett krav på dem. Jag har även haft en massa att göra med Bryggan i Väst och jag kan inte säga att jag är förtjust. Jag önskar dig därför lycka till i den juridiska processen.

Jag håller just nu ögonen på en tvist i Uddevalla tingsrätt där Hallberg-Rassy har blivit stämda för att de levererat en båt där hela skrovet delaminerat. (På Sailguides forum diskuteras detta: http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=7601)

Johan Hackman
S/Y Emilia
Hanse 342 #306
Stockholm, Sweden
www.johanhackman.se
IP IP Logged
Albin
Sub Lieutenant
Sub Lieutenant

Quote Albin Replybullet Posted: 30 April 2010 at 10:18
Passerade Marsstrand i helgen och konstaterar att den brygga som har varit använd av BiV tidigare var tom på Hanse båtar, det fanns tydliga flaggor mm som avslöjade ett konkurerande företag som troligt vis tagit över.
Har även undrat hur det ligger till med BiV då annonseringar i GP har upphört….??
Har kvar garanti på min båt och detta gör mig bekymrad, har dock inte samma dåliga erfarenhet om felaktigheter och brist på åtgärdanden.

Är mycket nöjd med båt och den kvalitet jag fått för pengarna (detta med mångårig erfarenhet av segling och båtar, har under åren haft flera båtar levererade/ byggda av Svenska varv).

Edited by Albin - 30 April 2010 at 11:20
IP IP Logged
Balticcruiser
Commander
Commander

Quote Balticcruiser Replybullet Posted: 30 April 2010 at 10:28
Är den här troliga konkursen för BiV en del i den förvirrande kommunikationen runt Hanse Yachts helägda nya återförsäljare för Norge och Sverige (?) Fjord Boats A/S med Pelle Witte mfl som anställda?

I så fall är det föga förvånande att BiV sätts i konkurs för att slippa juridiska krav från missnöjda kunder.
IP IP Logged
MarcoC
Commadore
Commadore

Quote MarcoC Replybullet Posted: 30 April 2010 at 16:36
Är det ändå inte så att om BiV går i kk så är Hansevarvet skyldiga ikläda sig ansvaret för samtliga utestående garantikrav? Vad jag förstått så köper inte BiV båtarna från varvet, de bara förmedlar dem?

Jag har än så länge själv ett antal ouppklarade ärenden med BiV men som enligt plan skall bli åtgärdade under kommande två veckor. Förutsatt att de som skall göra jobbet inte drar öronen åt sig om det är som du säger.

Håll oss gärna uppdaterade!
S/y Älva, Hanse 370e #671
www.cdg.nu/370
IP IP Logged
Impressa
Lieutenant
Lieutenant

Quote Impressa Replybullet Posted: 30 April 2010 at 21:25
Jag köpte min båt 2008 från BIV och har ett antal garantiarbeten kvar. Tyska service teamet har varit några gånger här och åtgärdat fel, men det kvarstår ett antal punkter. Jag har varit i kontakt med tyskland och det verkar vara oklart när nästa service team är i Sverige. själv tror jag att BIV är min avtalspart, om dem kör i diket så är det godwill om Hanseyachts tar över. Samtidigt tror jag att dem gör det för att inte riskera badwill i marknaden.
470e #179, Vaxholm
IP IP Logged
Henrik84
Commadore
Commadore

Quote Henrik84 Replybullet Posted: 01 May 2010 at 09:49
Hej.

Jag seglade upp min båt till deras brygga i går på Marstrand för sommarplatsen de utlovat mig.

Kan min båt bli tagen i en ev KK? om den ligger på deras brygga?

Jag har Fjord som säljare och Fredrik har lovat i 3 veckors tid att kolla på mina fel på båten som att det kommer in liter med vatten vid varje regn.

Han svararde inte ens på telefon igår som han lovade. Han slingrar sig undan hela tiden med att säga att han aldrig är hemma.

Ska jag behöva vara orolig om min båt ligger på deras brygga?

Mvh
Henrik
Best regards
Henrik R.
S/Y LaRey - Hanse 320 #430
IP IP Logged
Sondre
Sub Lieutenant
Sub Lieutenant

Quote Sondre Replybullet Posted: 01 May 2010 at 10:56
Hei Henrik,
Jeg er ingen ekspert på konkursrett, men jeg ville vært skeptisk til å ha båten min på BiV sin brygge hvis det skulle oppstå en konkurs. Det kan jo ta lang tid før du får kontroll over båten, hvis den for eksempel skal registreres av bobestyrer.

Jeg er nysgjerrig.. Hva er galt med båten din? Jeg har 320#439, så jeg bør vel se etter de samme problemene som deg. Mine vinduer ser ut til å være tette, problemet mitt er vektbalansen i båten. I tillegg er det trøbbel med Raymarine (plotter/radar), men det er jo ikke Hanse sin feil..

Lykke til med båten din og god sommer!
Hanse 320#439
IP IP Logged
Balticcruiser
Commander
Commander

Quote Balticcruiser Replybullet Posted: 03 May 2010 at 06:56
Originally posted by Henrik84

Jag har Fjord som säljare och Fredrik har lovat i 3 veckors tid att kolla på mina fel på båten som att det kommer in liter med vatten vid varje regn.

Intressant upplägg med Fjord som avtalpart samtidigt som all marknadsföring fortfarande sker under BiV-namnet i Sverige. Finns det någon som köpt av BiV under 2009-2010?

Låter som en osnygg likvidering av BiV är på gång. Fast först kommer det att byta namn till något helt annat för att skydda BiV-namnet och så mycket som möjligt av sitt goda rykte. Hände för något år sedan med dåvarande Elan-agenten Knape Marin som efter konkursen kör vidare med sitt gamla namn. Välkänt knep bland slipade bolagsrävar. 
IP IP Logged
Page  of 5 Next >>
Post Reply Post New Topic
Printable version Printable version

Forum Jump
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot create polls in this forum
You cannot vote in polls in this forum

This page was generated in 0.117 seconds.

Links : www.hanseyachts.co.uk www.hanseyachts.com www.fjordboats.co.uk www.hansedownunder.com.au www.cobaltboatsuk.com