|
Welcome to myHanse.com the forum for Hanse Yachts owners throughout the world. |
Active Topics Memberlist Calendar Search |
|
| |
| |
|
| << Prev Page of 5 Next >> |
| Author | Message |
|
Henrik84
Commadore
Joined: 27 December 2009 Online Status: Offline Posts: 386 |
![]() Posted: 03 May 2010 at 09:22 |
|
Jag köpte båten av Anders på BiV 2009, men när kontraktet kom hem stog det Fjord som säljare.
Det är också lite konstigt. Jag har kontaktat Marja istället för Fredrik på Fjord och fick ett mail tillbaka med kopia till en servicefirma om att alla felen på båten skulle fixas så snabbt de kunde. Detta gjorde Marja på en söndag och vad jag har märkt av så fixar hon saker och ting direkt istället för att låta det ligga. /Henrik Edited by Henrik84 - 03 May 2010 at 17:26 |
|
|
Best regards
Henrik R. S/Y LaRey - Hanse 320 #430 |
|
IP Logged |
|
|
LaVida
Sub Lieutenant
![]() Posted: 04 May 2010 at 15:49 |
|
Originally posted by Henrik84
Jag köpte båten av Anders på BiV 2009, men när kontraktet kom hem stog det Fjord som säljare. Det är också lite konstigt.Jag har kontaktat Marja istället för Fredrik på Fjord och fick ett mail tillbaka med kopia till en servicefirma om att alla felen på båten skulle fixas så snabbt de kunde.Detta gjorde Marja på en söndag och vad jag har märkt av så fixar hon saker och ting direkt istället för att låta det ligga./Henrik Vi har haft att göra med Anders, Marja, Per Witte, Per Graune (som försvann lika fort som han dök upp??) och de har varit jätteduktiga på att bolla ärenden mellan varandra, att lova att de ska åtgärda våra reklamationer för att sedan inte höra av sig alls och när vi då legat på och frågat varför reklamationerna inte är åtgärdade så har de plötsligt flyttat över ärendet på någon annan och vet inte vad som gäller.. Vi hade oxå en mycket positiv kontakt med Marja initialt innan hon berättade att hon inte kunde hjälpa oss längre och hänvisade till Per Graune och Per Witte.. |
|
|
-----------------
Johan fd, S/Y La Vida Hanse 320#035 |
|
IP Logged |
|
|
LaVida
Sub Lieutenant
![]() Posted: 04 May 2010 at 15:53 |
|
Vi har i alla fall fått in en skrivelse där vi satt en tidsfrist på de reklamationer samt kommer, i enlighet med konsumentköplagen, att ågärda reklamationerna själva och återigen kräva ersättning från BIV. Jag kommer nu också kontakta Hanse AG med vårt ärende för att tydliggöra hur BIV hanterar/struntar i sina kunder och hoppas på bättre engagemang från Hanse AG nu än när vi tidigare varit i kontakt med dem då de hänvisat till.. ja gissa.. jo BIV!
Vi jobbar nu i två riktningar, dels att säkerställa våra fordringar på BIV för att vara skyddad vid en eventuell konkurs samt att vi använder konsumentköplagen/juridisk kontakt mot Hanse AG för att säkerställa att båten skall göras klar. Återkommer om det sker något nytt! |
|
|
-----------------
|
IP Logged |
|
|
Henrik84
Commadore
![]() Posted: 04 May 2010 at 16:33 |
|
Jag pratade med Marja idag och det skulle komma en imorgon och göra en nödlösning så det inte rinner in vatten på hela elpanelen, sedan skulle allt fixas i slutet av veckan eller början på nästa.
Jag ska ringa servicefirman imorgon och få detta bekräftat. /Henrik |
|
|
Best regards
|
IP Logged |
|
|
Timeout
Lieutenant
![]() Posted: 05 May 2010 at 14:05 |
|
Jeg kan bekrefte at etter at Nelson Marine gikk konkurs i Norge og Fjord Boats tok over har service og ettermarkedssituasjon gått fra ille til værre!
Det ser ikke ut som om noen tar ansvar. Tror at problemene ligger vel så mye plassert i Greifswald som hos leverandørene i Norge og Sverige. Selv betalte deler som man bestiller for ettermontering greier de ikke å levere.... Edited by Timeout - 05 May 2010 at 14:07 |
|
|
Timeout
Hanse 470e |
|
IP Logged |
|
|
LaVida
Sub Lieutenant
![]() Posted: 06 May 2010 at 21:31 |
|
Fick idag ett trevligt samtal från en annan kund som likt oss köpt en Hanse av BiV och varit tvungna att stämma BiV för att få lite gehör för sina reklamationer.. undrar hur många missnöjda ägare/fd, ägare vi är egentligen?
Båten i sig är ju riktigt trevlig för pengarna men bemötandet från BiV/Fjord/vad nu Per Witte m fl kallar sig.. är ju tragiskt? Hur länge kan man ha en sådan verksamhet och få fortsätta? Får inte Hanse AG upp ögonen snart för hur kunderna och reklamationer behandlas? Märkligt.. Fler med tråkiga erfarenheter får gärna höra av sig! M v h // Johan |
|
|
-----------------
|
IP Logged |
|
|
Henrik84
Commadore
![]() Posted: 06 May 2010 at 21:38 |
|
Jag tror inte Per W mm har med Fjord att göra.
Tror bara det är Fredrik och Marja i det företaget i sverige.
Marja sa till mig att de har en Tysk som sin chef och inte Per W. Jag har mailat varvet och påtalat hur BiV behandlar sina kunder utan respons och ringde även en gång och de skicka mig bara vidare från person till person tills jag la på efter ca 8 olika personer.
Varvet är mycket väl medveta om detta problem. Service firman har fått en arbetsorder av Marja på mina fel och de har redan hunnit nödtäta mina rutor (samma dag jag ringde). ca 2 veckor skulle det ta för att de skulle hinna med det andra också, detta kan man förstå då det är högtryck på den branchen denna tiden på året. /Henrik |
|
|
Best regards
|
IP Logged |
|
|
Raptor
Lieutenant Commander
![]() Posted: 07 May 2010 at 07:28 |
|
Fjordboats svarer på telefon men det skjer ingenting. De lover å ordne opp i de saker jeg har utestående. Det ser ut til at bremsen i prosessen er Hanse verftet. Fjordboats sender inn reklamasjonene til Hanse men får ikke svar fra verftet. Jeg kan forholde meg til at det er noen feil som må rettes opp ved ny båt kjøp men det får være grenser for hvor tålmodig man skal være og hvor mye tid man skal bruke for å få ordnet mangler/feil.
Hadde jeg kunnet heve kjøpet hadde jeg gjort dette for lenge siden. Jeg har aldri opplevd maken til arroganse og likgyldighet fra produsent.
|
|
IP Logged |
|
|
Bryggan i Väst
Sub Lieutenant
![]() Posted: 29 July 2010 at 13:07 |
|
Hej alla Hanseägare!
Jag vill med detta inlägg klargöra att Bryggan i Väst AB har, trots 2 tuffa år, fortfarande en god ekonomi med ett orört aktiekapital på 750.000:- Aktiekapitalet är bland de högsta i branschen. Utöver detta finns genererat egenkapital från tidigare års vinster. Våren 2010 har varit lönsam för bolaget.
Vår bank har rekommenderat oss att stämma de personer som vilseleder våra kunder med att sprida ogrundade rykten på MyHanse och i andra forum (förtal). Risken är uppenbar att dessa rykten kan skada företaget - därmed finns det grund att stämma för förtal och orsakad skada.
Vi kommer dock inte att i nuläget vidtaga juridiska åtgärder - men om felaktiga och ogrundade rykten fortsätter att florera på bl.a. detta forum kommer vi låta vårt juridiska ombud driva frågan vidare.
Med förhoppning om en härlig sommar för alla Hanseägare!
Per Witte / Bryggan i Väst AB
|
|
IP Logged |
|
|
skipper
Commander
Joined: 16 February 2008 Location: Sweden Online Status: Offline Posts: 125 |
![]() Posted: 29 July 2010 at 16:13 |
|
Originally posted by Bryggan i Väst
Hej alla Hanseägare! Jag vill med detta inlägg klargöra att Bryggan i Väst AB har, trots 2 tuffa år, fortfarande en god ekonomi med ett orört aktiekapital på 750.000:- Aktiekapitalet är bland de högsta i branschen. Utöver detta finns genererat egenkapital från tidigare års vinster. Våren 2010 har varit lönsam för bolaget.
Vår bank har rekommenderat oss att stämma de personer som vilseleder våra kunder med att sprida ogrundade rykten på MyHanse och i andra forum (förtal). Risken är uppenbar att dessa rykten kan skada företaget - därmed finns det grund att stämma för förtal och orsakad skada.
Vi kommer dock inte att i nuläget vidtaga juridiska åtgärder - men om felaktiga och ogrundade rykten fortsätter att florera på bl.a. detta forum kommer vi låta vårt juridiska ombud driva frågan vidare.
Med förhoppning om en härlig sommar för alla Hanseägare!
Per Witte / Bryggan i Väst AB
-------------------------------------------------
Below is the outcome of a Google Translation with some manual correction
Hi all Hanse Owner! I want to clarify that Bryggan i Väst AB, despite two tough years, still a good economy with a capital of 750 000 untouched: - The share capital is among the highest in the industry. In addition, there is generated capital gains from the previous year. Spring 2010 has been profitable for the company. Our bank has advised us to sue the people that mislead our customers by spreading unfounded rumors on MyHanse and in other forums . The risk is obvious that these rumors could hurt the company - hence there are grounds to sue for libel, and caused damage. We will not currently take legal action - but the false and unsubstantiated rumors continue to flourish in such This forum will we allow our counsel to pursue the matter further. With the hope of a glorious summer for all His Owner! Per Witte / Bryggan i Väst AB Ni har en märklig inställning då det gäller kundvård och hur man bygger upp ett varumärke.
Min personliga erfarenhet av BIV är att jag spenderade 1-2 timmar i er monter och fick hjälp med att se på en Hanse 342 på en båtmässa, löftet var att BIV skulle mejla en offert och lite information.
Det kom aldrig någon offert eller information vilket jag kände igen från importören av Elan sommaren 2005, ingen offert som utlovat. Om ett företag inte orkar med att mejla en offert antog jag att after sale supporten inte skulle uppfylla mina krav så därför köpte jag en begagnad båt och då behövde BIV inte besväras av undertecknad. När jag läser om andras erfarenheter inser jag att det var tur att det aldrig kom en offert på en ny båt.
Det är inte förtal eller ogrundat rykte om någon beskriver ett garanti problem och att säljaren inte löser det överhuvud taget eller inom rimlig tid (det finns exempel på 3 år för att åtgärda garantiärenden), det kallas konsumentupplysning.
Återförsäljaren är ansvarig för att kunden får en utlovad produkt oavsett om det är tillverkaren som har felat eller inte.
Jag hoppas att de som föresl*git hot om åtal har baserat det på vinklad information och med det antagandet att det inte skall publiceras på Internet för det skulle bara förstärka bilden av hur återförsäljaren behandlar sina kunder.
Hoppas att ni oxå får det varmt:-) Edited by skipper - 30 July 2010 at 15:50 |
|
|
Cheers,
Skipper Hanse 342 / 2005 |
|
IP Logged |
|
| << Prev Page of 5 Next >> |
|
||
Forum Jump |
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |
|
|
Links : www.hanseyachts.co.uk www.hanseyachts.com www.fjordboats.co.uk www.hansedownunder.com.au www.cobaltboatsuk.com |