myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website

Welcome to myHanse.com the forum for Hanse Yachts owners throughout the world.

Forum Home Forum Home > Regional myHanse > myHanse Sweden
  New Posts New Posts RSS Feed - SD50 konkoppling
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

SD50 konkoppling

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Message
Dråpen View Drop Down
Lieutenant
Lieutenant


Joined: 12 August 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dråpen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 August 2012 at 11:50
Har nylig fått slipt opp konene på mitt SD 50 drev. Jeg fikk utført dette på et Yanmar verksted og motor var da benyttet i 470 timer. Dette er helt klart en dårlig konstruksjon, men Yanmar vil ikke vedgå det, noe jeg syns er svært beklagelig. Min tillit til Yanmar er ikke den samme etter dette.
 
Det er IKKE riktig at en må skille motor og drev for å skifte/slipe konene. Under finner dere en oppskrift som jeg har postet tidligere på forum for Hanse 400. Som dere vil se kan en løsne og skyve frem pinong og ta ut hele clutch settet uten å måtte splitte motor og drev. Jeg har fått bekreftet at verksted benyttet samme fremgangsmåte da de slipte mine koner.
 
Årsaken til at jeg ikke gjordre jobben selv er at jeg holder på med en annen reklamasjonssak der det lekker olje fra drev. Lekkasje oppstod etter 13-14 mnd og 170 timer. Etter tre reprasjoner lekker det fortsatt gearolje. Neste gang Konene slipper kommer jeg til å fikse dette selv.
 
 
Her er oppskriften fra LeuCat´s website.
Back to Top
MarcoC View Drop Down
Admiral
Admiral
Avatar

Joined: 23 April 2009
Location: Sweden, Stockh.
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MarcoC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 August 2012 at 13:16
Dråpen, du pratar om att slipa konan. Min verkstad och Yanmar säger att man slipar inte dem utan man bara byter ut dem, vilket kostar runt 6000 SEK bara för delarna. Du har helt rätt i att man behöver inte ta loss drevet fron motorn. Det hela kan tom göras när båten ligger i sjön har jag fått veta.
 
Jag undrar varför de säger att slipning inte är ok....
"Älva"

Hanse 370#671

Stockholm, Sweden

www.wesailhanse.se big wheel, deep draught iron keel, 3 cabins,Yanmar 3JH4E, Sparcraft rig.
Back to Top
Dråpen View Drop Down
Lieutenant
Lieutenant


Joined: 12 August 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dråpen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 August 2012 at 14:59
Ja si det MarcoC.......
 
Det jeg har funnet ut er at konene er belagt med en legering av bronsje. Koneclutch består av "en hun og en han del" (håper du forstår hva jeg mener...tenk på forplantning Smile)  Koneclutch ligger i olje. Når du setter drev i gir presser du "han delen" inn i "hun delen" og oljen presses ut.
 
Dersom du ikke presser girspak langt nok frem eller at du kommer bort i girhendel slik at clutch blir stående å slure, brenner oljen seg fast til brosjelegering og det dannes et belegg. Dette belegget gjør at det ikke blir nok friksjon og dermed slurer clutch
 
Når du gir på mer gass presser du konene hardere mothverandre og da blir det i begynnelsen nok friksjon til at de griper, men bare for en kort tid. Dersom du kjører rundt med slurende koner sliter du ned bronsjebelegget og du må skifte konesettet. Tar du tak i problemet raskt vil brosjebelegget være i orden og kan fikses ved å slipe med litt grov ventilpasta for å få bort det fastbrente oljebelegget.
 
Jeg har hørt (fra mekaniker) at sliping er å foretrekke siden dette gir en bedre overflate på konene og de varer lengre enn  nye....
 
Men hva som er er riktig veit jeg ikke. Det blir i alle fall billigere å slipe. Jeg valgte å slipe og dethar fungert fint til nå (ca 70 timer siden sliping.)
 
Du nevnte vel en måte å stoppe motoren på som innebar at en skulle stoppe motor i revers (???)
Jeg har hørt at på denne type gear skal en være litt brutal når en setter drev i gir og IKKE  slippe det forsiktig inn.
 
Jeg mener dette er en dårlig konstruksjon. 370 timer (470 timer på meg) og bruk i 3 sesonger for så å måtte skifte clutch er for dårlig. Det vil si det samme at en skulle skifte clutch på en bil etter 20.000 km. Dårlig konstruksjon det er det det er uansett hva Yanmar sier.
Back to Top
Mbla View Drop Down
Sub Lieutenant
Sub Lieutenant
Avatar

Joined: 24 August 2017
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mbla Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 August 2017 at 17:04
Hej Marco,

Konstigt att Yanmar i Sverige verkar förorda byte av konkopplingen medans man i andra länder verkar slipa dem. Har du fått någon förklaring på senare tid?

Anders
Back to Top
MarcoC View Drop Down
Admiral
Admiral
Avatar

Joined: 23 April 2009
Location: Sweden, Stockh.
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MarcoC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 August 2017 at 08:09
Hej Anders,

Nej, jag har inte hört något på flera år. Det jag fick höra via omvägar efter bytet var att det skulle varit en sämre kvalitet på metallen i konan och därför så var det bättre att byta till en ny.

Mvh,
Marco
"Älva"

Hanse 370#671

Stockholm, Sweden

www.wesailhanse.se big wheel, deep draught iron keel, 3 cabins,Yanmar 3JH4E, Sparcraft rig.
Back to Top
Mbla View Drop Down
Sub Lieutenant
Sub Lieutenant
Avatar

Joined: 24 August 2017
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mbla Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 August 2017 at 08:55
Hittade en ombyggnadssats på nätet som givetvis inte supportas av Yanmar men förefaller genomtänkt. Någon som har testat den eller vet mer om erfarenheter av denna ombyggnad som enligt uppfinnare löser problemet permanent?

http://www.cruisersforum.com/forums/f114/do-not-throw-the-yanmar-sd50-out-for-a-sd60-yet-170039.html




Back to Top
MarcoC View Drop Down
Admiral
Admiral
Avatar

Joined: 23 April 2009
Location: Sweden, Stockh.
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MarcoC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 August 2017 at 10:29
Skall du bygga om något eller bara byta själva konan? Varöfr köper du inte oroginaldelar? Nyfiken :)

"Älva"

Hanse 370#671

Stockholm, Sweden

www.wesailhanse.se big wheel, deep draught iron keel, 3 cabins,Yanmar 3JH4E, Sparcraft rig.
Back to Top
Mbla View Drop Down
Sub Lieutenant
Sub Lieutenant
Avatar

Joined: 24 August 2017
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mbla Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 August 2017 at 11:30
Hej Marco,

Länken går till mer information om den så kallade uppgraderingen:


Det är inte utslitna delar utan för stora toleranser och felaktig injustering av växelförarvajern som ligger bakom problemen, enligt uppfinnaren. Även mycket slitna kondelar ska kunna poleras upp för att fungera efter modifieringen som inkluderar andra lager med minskat vertikalt spel. Dessutom ska en tryckregleringsventil kunna eliminera risken för att undertryck skapar problem som exempelvis vatteninträngning genom lager. För bra för att vara sant?

Anders
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.06
Copyright ©2001-2023 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.078 seconds.

Links : www.hanseyachts.co.uk www.hanseyachts.com www.fjordboats.co.uk www.dehler.co.uk www.varianta.co.uk