|
Welcome to myHanse.com the forum for Hanse Yachts owners throughout the world. |
Active Topics Memberlist Calendar Search |
|
| |
| |
|
| Author | Message |
|
skipper
Commander
Joined: 16 February 2008 Location: Sweden Online Status: Offline Posts: 125 |
![]() Topic: Hissa storsegletPosted: 27 July 2010 at 13:14 |
|
Tidigare har vi hissat storseglet från sittbrunnen och eftersom det går så trögt har vi använt vinschen, det tar tid och sliter på kontorsarmarna.
Min tro har varit att trögheten legat i travarna.
I år har vi testat en för oss ny variant att hissa storseglet, autopiloten styr mot vinden, skepparn går fram till masten och amiralen står lugnt vid vinschen. Skepparn tar tag i storfallet och drar enkelt upp storen och amiralen sträcker fallet till sittbrunnen, går fort och vinsch enbart för att sträcka upp storfallet.
Hur kan det komma sig att 1 mastblock (original) och 1 organizer (original) ger sådant motstånd att man tvingas använda vinsch hela vägen då man hissar från sittbrunnen.
Testa gärna att själv stå vid masten och manuellt dra upp storen, jag blev positivt överraskad.
Skulle byte till kullagrade mastblock och organizer reducera trögheten så att det går att manuellt dra upp storen till 80% från sittbrunnen?
Edited by skipper - 29 July 2010 at 10:19 |
|
|
Cheers,
Skipper Hanse 342 / 2005 |
|
IP Logged |
|
|
doffen443
Sub Lieutenant
Joined: 02 February 2008 Location: Norway Online Status: Offline Posts: 19 |
![]() Posted: 27 July 2010 at 14:53 |
|
Hei
Kjøp en sprayboks med Harken Dry lubricant (team McLube), og spray inn i mastesporet da er du kvitt alle problemer og du kan heise storseilet uten friksjon. Edited by doffen443 - 27 July 2010 at 14:53 |
|
|
flue
|
|
IP Logged |
|
|
skipper
Commander
Joined: 16 February 2008 Location: Sweden Online Status: Offline Posts: 125 |
![]() Posted: 28 July 2010 at 09:28 |
|
Jag sprayade likrännan i våras med teflon (resten av teflonet sitter nu på roderstocken samt i mina lungor och i akterstuven).
Min poäng är att jag kan hissa nästan hela seglet manuellt vid masten vilket jag tolkar som att friktionen (block i masttopp + friktion travare mot mast) är måttlig vid masten.
Min fundering gäller varför det blir så tungt i sittbrunnen, för där klarar jag inte att manuellt dra upp storseglet. Den friktion som tillkommit är från mastblocket och organizern (brytblocket).
(Min bättre hälft tror att jag söker argument för att ersätta original mastblocken från Lewmar med kullagrade skönheter tex från Garhauer.) Edited by skipper - 28 July 2010 at 09:32 |
|
|
Cheers,
Skipper Hanse 342 / 2005 |
|
IP Logged |
|
|
Old Sailor
Lieutenant
Joined: 10 March 2009 Location: Norway Online Status: Offline Posts: 43 |
![]() Posted: 28 July 2010 at 12:07 |
|
|
|
|
Old Sailor
|
|
IP Logged |
|
|
Johan Hackman
myHanse Moderator - Sweden
Joined: 24 August 2005 Location: Sweden Online Status: Offline Posts: 1642 |
![]() Posted: 29 July 2010 at 09:11 |
|
Jag har samma problem som trådskaparen. Det går att hissa storseglet med en hand framme vid masten medan det blir väldigt tungt från sittbrunnen. Jag har en Strong-Track-skena i likrännan och en ny trissa med bronsbussning i masttoppen så problemet ligger någonstans mellan mastfot och avlastare. Alla problem med att få ned seglet är dock eliminerade med Strong-Tracken.
Det är ännu värre med focken. Vi har börjat med att gå fram på fördäck för att dra ut den och gå upp i vind när vi skotar hem. Rullen i sig är ju en aning trög men även här tror jag att det är blocken som blir för tröga under belastning. Det knirrar och knarrar när man tar hem och blir tungt även när man tar hjälp av vinchen. Jag har ännu inget svar på huruvida dyrare block skulle lösa problemen och tar gärna del av andras erfarenheter på området. Johan |
|
IP Logged |
|
|
Henrik84
Commadore
Joined: 27 December 2009 Online Status: Offline Posts: 380 |
![]() Posted: 31 July 2010 at 18:21 |
|
Hej.
Jag har samma problem på min 320. Jag testade att hissa storseglet utan att dra via avlastaren och jag kom hela vägen upp utan ansträngning. När storfallet går genom avlasteren kommer jag 2m upp med seglet. Jag hissar nu mera med att enbart dra i fallet innan avlastare för att sedan dra igenom det i avlastaren som lås. Mvh Henrik Edited by Henrik84 - 31 July 2010 at 18:22 |
|
|
Best regards
Henrik R. S/Y LaRey - Hanse 320 #430 |
|
IP Logged |
|
|
||
Forum Jump |
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |
|
|
Links : www.hanseyachts.co.uk www.hanseyachts.com www.fjordboats.co.uk www.hansedownunder.com.au www.cobaltboatsuk.com |