myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website

Welcome to myHanse.com the forum for Hanse Yachts owners throughout the world.

Forum Home Forum Home > Regional myHanse > myHanse Sweden
  New Posts New Posts RSS Feed - Dävert för jollen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Dävert för jollen

Post Reply Post Reply
Author
Captain
Captain

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Matros Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Dävert för jollen
    Posted: 03 March 2010 at 23:14
Hej,
Är det någon som har någon erfarenhet av att montera en dävert för jollen? Har sökt info men hittar inget tidigare material. En av orsakerna, är nog också att jag inte vet vad dävert heter på engelska. Embarrassed
/Mats

S/Y Rosetta, Hanse 342 # 245
Definition: boat, a hole in the surface of water, into which money is thrown.
Back to Top
MarcoC View Drop Down
Admiral
Admiral

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MarcoC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 March 2010 at 11:43
Hej Matros!
Davits är ordet du söker. För tydlighetens skull bidrar jag med en länk till en engelsk sajt. http://www.allinflatables.com/shopping/davits/index.html

Edited by MarcoC - 04 March 2010 at 11:43
"Älva"

Hanse 370#671

Stockholm, Sweden

www.wesailhanse.se big wheel, deep draught iron keel, 3 cabins,Yanmar 3JH4E, Sparcraft rig.
Back to Top
Matros View Drop Down
Captain
Captain

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Matros Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 March 2010 at 13:41
Kanon, tack!
Nu ska jag se till att hitta en lösning för att slippa bli frustrerad av en bromsande jolle. Jag blev omseglad av en Bavaria 36 i somras, Angry till dess jag slet upp jollen på däck... LOL 
Back to Top
Idelfix View Drop Down
Commadore
Commadore

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Idelfix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 March 2010 at 20:58
Bavaria 36........? Skäms!Wink 
"Keep sailing in free wind"

http://suhrfa.blogspot.se

Back to Top
kirkelund View Drop Down
Vice Admiral
Vice Admiral

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kirkelund Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 March 2010 at 22:27
Hej Mats / Matros

Omseglad av en Bavaria oj ojShocked

Jag kan förstå om du är lite deprimerad, men att sätta upp dävertar är troligtvis något drastiskt vid en så vacker båt som din. Å andra sidan är det skönt att ha en båt / gummibåt med. Jag skulle vilja ha en med också, men den måste vara så liten att jag bara kan blåsa upp den när det behövs.

Ursäkta mitt dåliga försök till svenskaEmbarrassed, men jag tycker det är ett intressant ämne - och skulle gilla säga grattis med det nya svenska forumet med en liten replik. Hvilken flygande startClap

Ole Kirkelund
Ishøj, Danmark
Back to Top
Matros View Drop Down
Captain
Captain

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Matros Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 March 2010 at 22:59
Ja, som ni förstår, måste det till en lösning som håller alla Bavarior bakom mig. Aldrig igen, vill jag ge en Bavariaägare den skalpen att vinna över en Hanse, även om jag så släpar på ett virkeslass. Kanon på fördäck kanske? LOL
@Ole
Det var väl inget dåligt försök till svenska. Det var bättre än vad jag många gånger skriver. Kul att du är med här på svensksidorna du också.
Jag har fått uppfattningen att Johan Hackman har en lösning som du söker. En jolle att ta fram vid behov.
Back to Top
Johan Hackman View Drop Down
Admiral of the Fleet
Admiral of the Fleet

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan Hackman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 March 2010 at 08:44
Jag skulle inte bli så upprörd av att bli omseglad av en Bavaria 36. Det är ju en större båt och den seglar säkert snabbare i många lägen. Det finns mindre båtar som dessutom seglar snabbare än 342:an, beroende på omständigheterna. Det är inte alltid 342:an kommer till sin fulla rätt. Säger en som vet...

Jag har Plastimos minsta jolle som jag blåser upp inför varje tillfälle och stuvar undan innan jag seglar vidare. (Jag har tagit alla bilder på min båt under segel från den jollen) Det går så snabbt att blåsa upp jollen och sedan ta ur luften och rulla ihop den att jag aldrig drar mig för att göra det.

Jag välkomnar Ole som fullvärdig medlem på det svenska forumet. Du klarade språktestet!

Johan

Back to Top
MarcoC View Drop Down
Admiral
Admiral

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MarcoC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 March 2010 at 09:01
Johan, du vet väl att det pågår ett evigt race varje sommar? INGEN får segla om mig i allafall Big%20smile oavsett storlek eller modell, med eller utan gennaker eller spinnaker. Definitivt inte en Bavaria!

Det är lätt för er att rulla ihop en jolle och stoppa in den i de enorma stuvkistorna ni har i era båtar. Försök göra det på en 370a och du får tömma befintliga stuvkistor från allt annat och ha allt bråte på däck Tongue.

Min jolle är lite väl stor för att blåsas upp varje gång. Jag har en liten uppfinning på G men för det men skulle behöva lite hjälp av en som kan detta med tryckluft, ventiler, tryckutjämning osv. Någon här som är expert på sånt?

Marco

Edited by MarcoC - 07 March 2010 at 21:45
"Älva"

Hanse 370#671

Stockholm, Sweden

www.wesailhanse.se big wheel, deep draught iron keel, 3 cabins,Yanmar 3JH4E, Sparcraft rig.
Back to Top
Matros View Drop Down
Captain
Captain

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Matros Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 March 2010 at 21:41
Marco,
Håller helt med om racet som pågår. Nästa lika viktigt som sjökortet, ligger i min sittbrunn lystabeller och segelmärkeslistor för att se LYS-talen på de båtar jag seglar förbi. LOL
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.06
Copyright ©2001-2023 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.220 seconds.

Links : www.hanseyachts.co.uk www.hanseyachts.com www.fjordboats.co.uk www.dehler.co.uk www.varianta.co.uk