myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website

Welcome to myHanse.com the forum for Hanse Yachts owners throughout the world.

Forum Home Forum Home > Regional myHanse > myHanse Sweden
  New Posts New Posts RSS Feed - Varning för  slangklämmor utan underliggande stos
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Varning för slangklämmor utan underliggande stos

Post Reply Post Reply
Author
Vice Admiral
Vice Admiral

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote skipper Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Varning för slangklämmor utan underliggande stos
    Posted: 31 July 2010 at 23:32
Jag skulle fixa en glykolläcka på värmeslingan till varmvattenberedaren vid anslutningen till motorn.
Det finns en minikulventil / "Ballofix" (okänt fabrikat på vår motor) och en slangstos, läckaget var mellan ballofixen och motorn. Ballofixens yttre  gänga hade diameter ca 13 mm, 3/8".

Satte en slangtång så att bara lite glykolvatten skulle rinna ut.
Lossade slangklämmorna runt det jag trodde var en lång slangstos för att kunna rotera rördelarna utan att ta loss sloss slangen. Kall hård slang  skadas lätt om jag försöker få av den vilket jag märkte förra året vid byte av varmvattenberedare.
Rensade bort gammal tätning från gängorna (både invändig och utvändig) från mitt tidigare försök att fixa mini läckaget som varit från köpet (någon droppe då och då).
Lade 13 varv med (tunn standard PTFE) gängtejp och drog ihop kopplingen, kopplingen blev tät men ett nytt läckage visade sig mellan slang och slangstos som krävde lite arbete.

Varvsmonterad slangstos tillåter 25 mm slang att träs på med inre slangdiameter 16 mm (yttre slangdiameter är 24 mm på den värmetåliga slangen), 
yttre diameter på gängan är 16,5 mm dvs 3/8" (inre diameter i rörkopplingen är 10 mm).
Varvsmontaget var gjort enligt följande:
*de blå slangarna var inte maximal nedtryckta på slangstoset
*det satt dubbla slangklämmor med maximal bredd 14,5 mm per klämma
*den nedersta slangklämman satt ca 1/2 cm från slangkanten
*den andra slangklämman satt monterad ca 1 cm från den första slangklämman
Detta resulterade i att den andra slangklämman satt utan något slangstos och tryckte till 99% bara mot slangen utan underliggande slangstos vilket nu har orsakat klämskador på den blå värmetåliga slangen, midja på utsidan och liten deformation på insidan.
Mina förväntningar på ett varv är att de har rutiner och kunskap så att detta aldrig skall kunna ske men det gäller inte varvet i Greifswald.

Om du skall dra åt den andra slangklämman så kolla om det finns ett slangstos under i slangen, försl*gsvis gör du det efter det att motorn har värmt upp slangen får då är den mjuk och fin så att du lättare känner om det finns ett slangstos under. Skall du ta i sär kopplingen så vänta en stund efter att du har stoppat motorn för försöker du direkt finns det ett övertryck så det sprutar glykolvatten (på motor och inredning).
Ytterligare ett tips är att gör det när du ligger vid hemmabryggan och har gått om tid och nära till butiker i fall att.

Dubbla slangklämmor är bra för bottengenomföringar om slangstoset finns under båda klämmorna men för sötvattenkylsystemet på motorn finns det inga krav på dubbla klämmor och i synnerhet inte om slangstosen är tillverkad för en klämma

Påminner mig tyvärr om ett annat varvsproblem, ventilationsslangen från septitanken hade en dimension och skrovgenomföringen en annan så då vi överfyllde septitanken hamnade svart vattnet inne i båten eftersom det inte höll tätt av förståliga skäl. Bedrägligt beteende från varvets sida.
(Detta är numera åtgärdat mha rätt Vetus besl*g genom skrovsidan och en lite större septitank på 95 liter jämfört med standard 30 liter.) 

Den bästa Hanse båten är en 3-5 år gammal båt där alla varvsfelen är åtgärdade och nya roliga leksaker är monterade:-)

Det är en jättebra finess med miniventiler så att det går att enkelt stänga av slingan till varmvattenberedaren, det jag undrar är om modellen som har ett vred/handtag hade varit ännu bättre men de kanske inte håller i den varma motormiljön???

Läckaget vid den deformerade slangen tog ett tag att finna orsaken till, först misstänke jag att det var mellan slang och stos.
Felavgränsningen fick lösas mha hushållspapper som indikator var läckaget var. Det visade sig att boven var bristande tätning mellan ballofix och slangstos. Det satt ingen gängtejp som tätning, det enda jag kunde se var minimalt med klegg/skräp i gängorna. Lade på 14 varv med gängtejp, snustorrt

Hjertmans superbreda slanglämmor finns tyvärr inte för slangar med yttre diameter på 25 mm(det finns för grövre slangar).

Hjertmans har slangnippel med 42 mm lång stos för 3/8" #4621-15,
då får 2 slangklämmor plats utan problem.

Edited by skipper - 18 August 2010 at 16:25
Cheers,
Skipper
Former owner of Hanse 342 2005 (Sparcraft mast, white hull, wheel steering, deep draft keel, short rudder)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.06
Copyright ©2001-2023 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.137 seconds.

Links : www.hanseyachts.co.uk www.hanseyachts.com www.fjordboats.co.uk www.dehler.co.uk www.varianta.co.uk