myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website

Welcome to myHanse.com the forum for Hanse Yachts owners throughout the world.

Forum Home Forum Home > Regional myHanse > myHanse Denmark
  New Posts New Posts RSS Feed - Top og ankerlanterne
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Top og ankerlanterne

Post Reply Post Reply
Author
Sub Lieutenant
Sub Lieutenant

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ASK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Top og ankerlanterne
    Posted: 11 June 2013 at 19:42
Efter søsætningen og klargøringen i år har jeg ikke noget lys i lanternerne i masten. Det er muligt at jeg har fejlforbundet og at et eller andet er slået fra. Jeg måler 12 volt ved alle kontakterne i panelet men ingen strøm ved samlemuffen under masten

Jeg har søgt efter et ledningsdiagram over båden men ikke fundet andet end lidt hjemmegjort som primært handler om land og motor installationerne. Er der noget diagram tilgængeligt.

Jeg kan ikke forstå at der er 3 ledninger til hver lanterne er der nogen som kan give en forklaring på det.

"ASK" Hanse 342

/sam
Back to Top
Flemming_M View Drop Down
Lieutenant
Lieutenant

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Flemming_M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 June 2013 at 21:49
Hej Sam. Jeg syntes, at ledningerne der sidder i samlemufferne, meget hurtigt er sorte af korrosion. Vores Hanse 350 er kun lige begyndt sin 4.sæson, så det går stærkt . Jeg har for nyeligt fået ledningsdiagram og detailer om placering af ledningsnettet fra Syc. Det er en udemærket hjælp, men der er nok ingen ledningssamlinger me llem el tavlen og ledningssamlingen ved maste understøttelsen. Prøv at afmontere ledningsmuffen og afklip evt dårlig ledning inden ny samling igen. 3 ledere til 1 lanterne må være hvis det er en dobbelt lanterne ? 1 plusleder til hver lanterne og en fælles minus kan være en mulighed.
Sejlerhilsen og tak for sidst til Hansetræffet - Flemming
Flemming M

Hanse 350/DEN233
Back to Top
ASK View Drop Down
Sub Lieutenant
Sub Lieutenant

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ASK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 June 2013 at 07:35
Hej Flemming. Ja selvtak. Det lyder som om du har fat i noget med de 3 ledere. Der er nok forberedt til dobbeltfunktion i lanternerne (dækslys / trefarvet). Jeg prøver at skifte samlemufferne og stikket.
Sejlerhilsen Sam

Back to Top
ASK View Drop Down
Sub Lieutenant
Sub Lieutenant

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ASK Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 June 2013 at 09:50
Problemet løst.
Samlemuffen som sidder under masten fører de ledninger som kommer fra de 4 kontakter øverst midt i panelet (type 331) og 2 -ledninger. De er samlet i stik 6(XS6) og farverne på de forskellige ledninger kan ses her. Ros til Hanse Clap
Ledningerne i masten består af 2x3 ledere og er på min mast magen til almindeligt brugte ledninger i land som har en grå en brun og en gul/grøn leder. Jeg har antaget at den gul/grønne ledning var -ledningen (jord i land). Det mente mastebyggeren så ikke. Han har brugt den grå og brune leder og ladet den gul/grønne være i overskud til anden funktion. Ouch
Ideen med de 3 ledere i masten til hvert kabel er fin så kan man jo montere dækslys eller evt en 3 farvet toplanterne uden at skulle trækkes ekstra kabler. Ærgeligt og lidt besværligt at man har brugt 2 ens ledninger.
Nu er der lys i lanternerne igen. Tak for hjælpen Flemming.

ASK Hanse 342
/sam
Back to Top
skipper View Drop Down
Vice Admiral
Vice Admiral

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote skipper Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 June 2013 at 15:35
På vår Hanse 342 från 2005 är minus 12 Volt kopplat till BLÅ kablar i taket under mastfoten.

3 kablar (1 x 2, 2 x3) är kopplade i undertaket.
Kablarna med 3 ledare: Blå minus pol, Gul/grön och grön kabel har + 12 volt till olika funktioner
Har kopplingsschema i båten men ingen lanterna har 3 ledare, enbart 2 (dvs + och -).

Edited by skipper - 14 June 2013 at 15:37
Cheers,
Skipper
Former owner of Hanse 342 2005 (Sparcraft mast, white hull, wheel steering, deep draft keel, short rudder)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.06
Copyright ©2001-2023 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.186 seconds.

Links : www.hanseyachts.co.uk www.hanseyachts.com www.fjordboats.co.uk www.dehler.co.uk www.varianta.co.uk