| |
| Welcome to myHanse.com the forum for Hanse Yachts owners throughout the world. | |
Luft i brændstof system |
Post Reply
|
| Author | |
hansepoxy
Lieutenant
Joined: 01 May 2010 Location: Danmark Status: Offline Points: 44 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Topic: Luft i brændstof systemPosted: 02 June 2013 at 12:10 |
|
Hej
Jeg har efter udskiftning af brændstof filter og forfilter oplevet luft i min Yanmar. Så meget at der efter lidt sejllads, sætter motoren ud og jeg skal på ny prime igen. Jeg har kontrolleret alle slanger og samlinger, skiftet pakning i tilslutning på tanken. Top fyldt både forfilter og brændstof filter. Alt på suge siden formodes tæt da efter primning og der åbnes for udluftning på forfilter er der wacum. Efter alle disse check kørte jeg en ½ times tid med motoren i havn med normale omdrejninger og det hele virkede fint. Da jeg så lige kontrollerede om der var luft i systemet ved brændstof filteret kunne jeg prime 5 -10 gangen inden der kom diesel. Er det mon ok eller skal der ikke være noget luft overhovedet? Sidste år skiftede jeg brændstof filter uden nogen problemer, men denne her gang skiftede jeg også forfilter og herefter en del problemer. Har også prøvet uden forfilter og her uden resultat. Er der nogen der har en speciel procedure de følger Pft. Steen Køpke H400
|
|
|
Steen Køpke / H400e
|
|
![]() |
|
H8jer
Admiral
Joined: 14 September 2010 Location: Denmark Status: Offline Points: 1503 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 03 June 2013 at 18:44 |
|
Svært problem. Går motoren ud, uden at der først er tændt advarsel lampe?
Der er vel rigeligt diesel i tanken? Umiddelbart kan det være motoren som ikke kan komme af udstødningsluften. Eller det er brændstof tilførslen, hvilket jo er mest oplagt, når du har rodet med dette. Prøv at skille filter og pakning ad, og se om det er spændt ordenligt på. |
|
|
Hanse 370#487 30HP 3-cabin
|
|
![]() |
|
CharlesP
Admiral
Joined: 23 September 2010 Location: United Kingdom Status: Offline Points: 1208 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 03 June 2013 at 20:28 |
|
There should not be any air in the system. The prefilter is a difficult job to do properly if you have not done this before. It also takes a while to clear all the air from the system if you have changed the prefilter. if air is entering the system it Is my guess that some of the new seals on the prefilter have not been fitted properly. To check for this, you can disconnect the outlet pipe and put a rubber pipe onto the end. Then put the end of the rubber pipe into a can of diesel and bleed all air out. Then run the engine for a few minutes. Then check for air by bleeding again and you should find no air.
Charles Edited by CharlesP - 03 June 2013 at 20:29 |
|
|
'MERIDIAN LADY'
320 Nr 536 2010 Medway |
|
![]() |
|
hansepoxy
Lieutenant
Joined: 01 May 2010 Location: Danmark Status: Offline Points: 44 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 06 June 2013 at 21:22 |
|
Hej og tak for Jeres input
Problem fundet. Det viser sig at jeg har fået Diesel pest ![]() Dette fænomen opføre sig på denne måde, motoren køre fint i tomgang og med gas i frigear (uden belastning) når der så kommer belastning på med omdrejninger over 2000 suges der kraftigt fra tanken og efter 10 minutters drift stopper motoren og der er luft i systemet. Indsugningen propper til så der ikke kan komme diesel igennem og der skabes et wacum som så skaber luft og motoren stopper. Diesel pesten er kommet efter vinter opbevaring og ved at jeg har opfyldt tanken med Biodiesel fra tankstationer og selvom jeg opfyldte med anti bakterie væske løbende. Tanken blev tom suget og renset indvendig, suge studs blæst ud og tank på fyldt marine diesel og herefter prøvesejlet med succes .Det tømte Biodiesel bliver nu brugt til dieselvarmer, den brænder alt af. ![]() Fremover tømmer jeg tanken inden vinter, ren gør tanken og opfylder igen til foråret samt at hver gang der fyldes op, suppleres der med anti bakterie væske. Mvh. Steen Køpke H400e
|
|
|
Steen Køpke / H400e
|
|
![]() |
|
H8jer
Admiral
Joined: 14 September 2010 Location: Denmark Status: Offline Points: 1503 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 07 June 2013 at 06:10 |
|
Har du også skiftet olien og olie filter.
Der er noget med at dieselpest kan "smitte" til olien, og ændre på dens egenskaber. Godt at du fandt ud af dette. Edited by H8jer - 07 June 2013 at 06:14 |
|
|
Hanse 370#487 30HP 3-cabin
|
|
![]() |
|
Flemming_M
Lieutenant
Joined: 23 November 2009 Location: Denmark Status: Offline Points: 49 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 12 June 2013 at 22:00 |
|
Hej Sten. Det lyder da træls, at du som flere andre har haft dieselpest. Jeg hat netop gjort som dig, da vi Glyngøre har nemmest adgang til den lokale OK tank ved Brugsen. Torsten fra Bådnyt skriver i en af de sidste numre, at det bedste er at tømme tanken helt til vinter. Jeg syntes det lyder bøvlet, at tømme 120 liter på tromle, for at køre det hjem - vi bor 85 km fra båden. Jeg tanker hyppigt, så tanken er så fyldt som muligt. Men det er nok ikke godt nok.
Sejlerhilsen Flemming - Hansine af Glyngøre. |
|
|
Flemming M
Hanse 350/DEN233 |
|
![]() |
|
341 Agathe
Lieutenant Commander
Joined: 10 August 2010 Location: Denmark Status: Offline Points: 68 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 16 June 2013 at 19:37 |
|
For nogle år siden var der en artikel i Båd magasinet om en uheldig sejler der havde problemer med dieselpest i brændstofsystemet. Bådejeren havde fyldt dieselolie der indeholdt biodiesel på tanken. Tankstationer på land skal sælge diesel der indeholder en vis del biodiesel (cirka 7%), mens standere på havne er undtager denne regel. Jeg tanke kun fra standere på havnen, og fylder tanken helt op inden vinter sæsonen, og syv-ni trætten (og bank under bordet) ikke haft problemer med dieselpest.
mvh Ulrik |
|
|
Agathe 341 2003, white hull, tiller steering, deep draft keel, long rudder
|
|
![]() |
|
ASK
Sub Lieutenant
Joined: 11 June 2013 Location: Denmark Status: Offline Points: 8 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 17 June 2013 at 08:42 |
|
Vand i dieseltanken er så godt som uundgåeligt, så man ender med diesel pest hvis der er biobrændstof i tanken.
Det værste ved diesel pest er den fare man bliver udsat for når motoren stopper på et kritisk tidspunkt, så ingen biobrændstof hos mig. Sejlerhilsen "Ask" 342 /sam
|
|
![]() |
|
Post Reply
|
|
| Tweet |
| Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |
|
Links : www.hanseyachts.co.uk www.hanseyachts.com www.fjordboats.co.uk www.dehler.co.uk www.varianta.co.uk |