| |
| Welcome to myHanse.com the forum for Hanse Yachts owners throughout the world. | |
Läckande rutor |
Post Reply
|
Page 12> |
| Author | |
Fröjd
Lieutenant
Joined: 10 December 2010 Location: Sweden Status: Offline Points: 25 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Topic: Läckande rutorPosted: 27 August 2012 at 12:29 |
|
Vi har haft läckage i alla 4 rutorna i minst 1 års tid, ett varv har sikat både på insidan och utsidan och det fortsätter att droppa in vatten, vår garanti gick ut 5/7-12 men detta fel har påtalats, mailats om i över 1 års tid till säljaren Biv/Svensk marinimport och hela tiden har det låtit att det skall lösa sig, har sett på detta forumet samt på my hanse att några har fått ersättning att göra jobbet själv att byta 4 rutor för ca. 18-20.000 kr? Pratade med Anders på Biv igår på öppna varv och får då erbjudande på 120 euro per ruta!! Alltså ca. 1000 kr/ruta, tyvärr är det så att Anders/Biv skyller på Hanse varvet och Hansevarvet på att det är återförsäljaren sak att ordna garantierna, tydligen så är det 7-8 båtar i Sverige som har detta problemet med läckage i rutorna samt båtar i Norge! Borde därför vara i Hanse varvets intresse att se till att detr fixas, har nu mailat Hanse varvet igen så får se vad dom svarar denna gång? Är det någon på forumet som kan komma med råd eller försl*g på vad man skall göra? Tyvärr inget positivt att skriva om att INTE garanti åtagande fungerar, men det är ändå något som rör många Hanse båtar och man funderar ju när dom står och säljer nya Hanse båtar och säger att det är inga problem om det skulle bli fel på båten, känns nästan som bedrägligt betende! Fröjda 350-10 # 251/377
|
|
|
Fröjd 350 Nr.377
|
|
![]() |
|
Johan Hackman
Admiral of the Fleet
Joined: 24 August 2005 Location: Sweden Status: Offline Points: 4361 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 27 August 2012 at 13:50 |
|
Jag har skrivit lite på svenska om dina rättigheter som konsument här. Dessutom har jag berättat på engelska om hur jag gick till Allmänna Reklamationsnämnden när min badplattform sprack och säljaren inte ville åtgärda den i den här tråden.
Du har enligt lag rätt att få dina fel på båten åtgärdade och näringsidkaren är skyldig enligt lag att se till att de blir åtgärdade. Konsumentköplagen ger dig detta skydd i tre år, vilket kan vara bra att veta om man har fått två års garanti. Fördelen med garanti är att näringsidkaren under hela garantiperioden har skyldig att visa att felet inte varit ursprungligt. Det är alltså något du slipper göra själv i det läget. Jag tycker du ska göra en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden. Johan |
|
![]() |
|
Fröjd
Lieutenant
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 27 August 2012 at 14:15 |
|
Tack Johan.
Synd att man skall behöva göra en anmälan, men det är kanske enda sättet att komma vidare i frågan, har läst på det Norska forumet att även båtar där har samma problem som jag har sedan 2008? Helt otroligt att inte Hanse varvet tar ordentligt tag i frågan och löser detta.
|
|
|
Fröjd 350 Nr.377
|
|
![]() |
|
Henrik84
Admiral
Joined: 27 December 2009 Location: Sweden Status: Offline Points: 1458 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 27 August 2012 at 19:19 |
|
Jag har pratat med Sebastian Ventz på varvet och sagt att jag byter mina rutor själv nu då inget händer. Jag köpte via Fjord Boats AS som ägdes av varvet.
Jag skulle få 600€ för att byta av rutorna samt 19000:- för alla andra reklamationer, vilket är många, där jag får anlita något varv. Då jag har egen firma kunde jag skicka faktura till varvet sa han. Fakturorna har förfallodatum imorgon så vi får se om det kommer några pengar, vilket jag inte är hundra på att det gör. //Henrik
Edited by Henrik84 - 27 August 2012 at 19:19 |
|
|
S/Y LaRey
Hanse 320 #430 Gothenburg, Sweden |
|
![]() |
|
Fröjd
Lieutenant
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 28 August 2012 at 07:23 |
|
Hej Henrik
600£ är ju också mycket dåligt, fast bättre än mitt erbjudande på 480£, såg på Norska forumet för Hanseklubben att en ägare hade blivit erbjuden några tusen£ för jobbet men sagt nej pga mycket jobb, hittade även monteringanvisning av rutor på det forumet och tydligen är det slarv vid montering av rutorna från Hansevarvet, dom har varit för snåla med både lim, sika och centreringen av rutorna, men verkar inte helt enkelt att byta själv? Händer det inget så får det väl bli en anmälan till Konsumentverket pga detta fel har varit på båtar från 2008 enligt Norska forumet, kanske ändå tidigare?
|
|
|
Fröjd 350 Nr.377
|
|
![]() |
|
Henrik84
Admiral
Joined: 27 December 2009 Location: Sweden Status: Offline Points: 1458 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 28 August 2012 at 20:56 |
|
Hej.
Visst är det lite för själv arbetet. Men det är ej så jobbigt att byta rutorna. De rutor jag har skruvar man bara upp skruvarna på insidan, lossar rutan, skär bort sikan och drar ut ramen. Viktigt är att göra ordentligt rent från gammal sika. På min båt så var själva hålen i skrovet för stora för ramen så jag la på lite glasfiber för att göra det mindre. Jag satte sedan dit ramen med så mycket sika flex 295 UV (den enda som gäller, simsons går också bra) så det vällde över alla kanter. Kanterna hade jag skyddat med maskeringstejp. Sedan skruvade jag åt alla skruvarna ordentligt (tänk på att man får dra dessa med jämn mellanrum). Några var lösa när jag skulle byta. Jag la sedan en fog sikaflex i kanten mellan ramen och skrovet för extra skydd. Nu läcker inga skarvar hur mycket det än regnar. Dock märkte jag att själva gummilisten läcker på rutan ovanför pentryt nu. Gummilisten börjar torka, detta efter bara 2,5 säsonger. Lewmar ger jag inte mycket för längre. Min skylight i förpiken lossnade hela rutan i fogen. Den limmade jag fast igen med sika, men ska det vara så??? Hela jobbet tog med rutorna tog ca 8 timmar på en person. Fråga gärna om någon behöver tips.
/Henrik |
|
|
S/Y LaRey
Hanse 320 #430 Gothenburg, Sweden |
|
![]() |
|
Fröjd
Lieutenant
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 29 August 2012 at 08:53 |
|
Bra jobbat Henrik, jag vill ju att BIV/Svenskmarinimport skall fixa både nya rutor och montering pga garantin, men det verkar ju otroligt segt att få till något! Därför erbjöd jag mig att byta själv, men som sagt så är det alldeles för dålig ersättning för att göra jobbet själv! Hör gärna av mig till dig om det blir att jag gör jobbet själv! Vilken årsmodel har du på din båt? Går dina rutor in i båten?
|
|
|
Fröjd 350 Nr.377
|
|
![]() |
|
Johan Hackman
Admiral of the Fleet
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 29 August 2012 at 09:17 |
|
När det gäller den juridiska biten kan du ju låta någon göra jobbet och sedan kräva pengarna av näringsidkaren. Om denne vägrar betala kan du gå till domstol.
Även om du då får ligga ute med pengarna och det är osäkert vad domstolen säger så har du iallafall sett till att båten inte läcker. När det gäller läckande rutor på en båt och löfte om åtgärd som inte uppfylls borde en domstol gå på båtägarens linje, tycker jag. OBS! Jag försöker inte övertala någon att ta till juridiska medel, bara dela med mig av det jag lärt mig av egna erfarenheter. Johan |
|
![]() |
|
Fröjd
Lieutenant
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 29 August 2012 at 09:31 |
|
Vad jag har fått reda på är att man inte får göra något på skadan man åberopar enligt garantin förrän fallet är avgjort i domstol och det lär ju dröja, försöker nog med Konsumentverket först om det inte löser sig inom kort.
|
|
|
Fröjd 350 Nr.377
|
|
![]() |
|
Johan Hackman
Admiral of the Fleet
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 29 August 2012 at 09:37 |
|
Jag har inte kompetensen att ge juridiska råd på ett sådant här forum så jag försöker vara lite försiktig.
Vad jag vet är du skyldig att "begränsa skadan", dvs du måste se till att varan inte förfars i väntan på åtgärd. Att se till att en läckande båt blir tät borde vara ett sätt att begränsa skadan. Jag råder dig att vända dig till Konsumentvägledningen där du bor. De kan svara på alla frågor och ge råd och det kostar ingenting. De kanske ger dig rådet att se till att få rutorna åtgärdade och sedan gå till ARN (kostar inte heller någonting) för att kräva pengar för detta? Johan |
|
![]() |
|
Post Reply
|
Page 12> |
| Tweet |
| Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |
|
Links : www.hanseyachts.co.uk www.hanseyachts.com www.fjordboats.co.uk www.dehler.co.uk www.varianta.co.uk |