myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website

Welcome to myHanse.com the forum for Hanse Yachts owners throughout the world.

Forum Home Forum Home > Regional myHanse > myHanse Sweden
  New Posts New Posts RSS Feed - SRS-tal Hanse 342
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

SRS-tal Hanse 342

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Admiral of the Fleet
Admiral of the Fleet

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan Hackman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SRS-tal Hanse 342
    Posted: 25 August 2013 at 17:12
Är det någon som har koll på SRS-talet på en Hanse 342 och kan berätta lite om det för en nybörjare?

Spelar det till exempel någon roll om man bytt ut standardfocken mot en fock med stående lattor i akterliket och därmed större segelyta?

Johan
Back to Top
Henrik84 View Drop Down
Admiral
Admiral

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henrik84 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 August 2013 at 20:12
Johan.
Du måste lämna in ett mätbrev när du skriver vad du har för typ av segel och storlek på dem. Ser inget att man behöver lämna att det är stående lattor utan bara om det är dacron, laminat mm.

Du kan läsa mer här:
http://www.svensksegling.se/Batteknik/SRS/SRSmatbrev/Matning/

Hittade bara ett mätbrev på en 342 som du kan hitta här:
http://matbrev.svensksegling.se/ReportViewer/ReportView.aspx?id=914

Hoppas detta hjälpte lite
/Henrik

S/Y LaRey
Hanse 320 #430
Gothenburg, Sweden
Back to Top
Johan Hackman View Drop Down
Admiral of the Fleet
Admiral of the Fleet

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan Hackman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 August 2013 at 20:21
Jag vill helst använda det generella SRS-talet för Hanse 342 för att slippa betala för ett eget mätbrev. Jag byter hellre tillbaka till standardfocken för att det ska bli rätt.

Johan
Back to Top
Henrik84 View Drop Down
Admiral
Admiral

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henrik84 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 August 2013 at 20:28
Har du större segelyta på det nya seglet kan du inte använda det generella mätbrevet, då måste du ha ett mätbrev.

Byter du segel till standard varje gång du kör en regatta ska det gå md det generella.

/Henrik
S/Y LaRey
Hanse 320 #430
Gothenburg, Sweden
Back to Top
Henrik84 View Drop Down
Admiral
Admiral

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henrik84 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 August 2013 at 20:30
Ska du börja kappsegla på hemmaplan nu?
S/Y LaRey
Hanse 320 #430
Gothenburg, Sweden
Back to Top
Admiral of the Fleet
Admiral of the Fleet

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan Hackman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 August 2013 at 20:36
Ja, jag tänkte det.

http://www.gransegel.se/grantopp.html

Johan
Back to Top
Henrik84 View Drop Down
Admiral
Admiral

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henrik84 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 August 2013 at 20:38
Ser kul ut. Lycka till.
Du får skynda dig om du ska hinna få ditt SRS brev innan 7 sep.

S/Y LaRey
Hanse 320 #430
Gothenburg, Sweden
Back to Top
Bynnos View Drop Down
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bynnos Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 August 2013 at 21:06
Hej
Det generella SRS talet för Hanse 342 är 1,211 med spinnnaker och 1,184 utan spinnaker.
Dessa SRS tal kan du alltid använda oavsett om du seglar med original ST focken eller den nya maximerade ST focken. Dessa SRS tal gäller en båt som har genua och så länge du har mindre fockar så kan du använda det generella SRS talet.

Det finns en Hanse 342 som har mätbrev med SRS 1,194 med spinnaker och 1,154 utan spinnaker.
För min Hanse 341 har jag 1,187 med gennaker och 1,157 utan gennaker eftersom jag har mätt in mitt storsegel tillsammans med min ST fock, en 108% fock och gennakern. Jag har ingen genua och får därmed detta lägre mätetal.
Det finns alltså en del att vinna vid tävling genom att mäta in de segel man verkligen använder.

//Sonny

Olivia, Hanse 341 #43, Bohus Malmön/ Trollhättan Sweden
Steering wheel, deep draught, deep rudder, two cabins, main sheet in cockpit, Sparcraft mast, inner forestay, asymmetric spinnaker.
Back to Top
Admiral of the Fleet
Admiral of the Fleet

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan Hackman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 August 2013 at 09:48
Aha, jag börjar fatta hur det funkar nu.

Johan
Back to Top
Idelfix View Drop Down
Commadore
Commadore

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Idelfix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 August 2013 at 19:01
Kappsegling varje torsdag kväll i vår klubb
/Uffe
"Keep sailing in free wind"

http://suhrfa.blogspot.se

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.06
Copyright ©2001-2023 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.094 seconds.

Links : www.hanseyachts.co.uk www.hanseyachts.com www.fjordboats.co.uk www.dehler.co.uk www.varianta.co.uk