myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website

Welcome to myHanse.com the forum for Hanse Yachts owners throughout the world.

Forum Home Forum Home > Regional myHanse > myHanse Denmark
  New Posts New Posts RSS Feed - Kommende bådejer
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kommende bådejer

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Sub Lieutenant
Sub Lieutenant

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Peter S Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kommende bådejer
    Posted: 29 August 2013 at 20:58

Kære Forum,

Jeg er helt ny herinde og har stadig meget at lære indenfor sejlverdenen. Har sejlet lidt forskelligt i mine yngre år og har altid haft et stort ønske om at eje egen sejlbåd – nu tillader tiden det og en havneplads er indenfor rækkevidde. 

Vi synes at Hanse bådene appellerer kraftigt til os hvor sejlegenskaber og komfort går hånd i hånd. Vi har kigget på den nye 345 som egentlig har mange af de ting vi leder efter – dog synes vi at det samlede sejlarealet virker lidt småt (55 kvm)?? - Prisen bliver endvidere lidt for dyr til budgettet og havner på den forkerte side af 1 mill. inden den ligger klar i vandet. Vi har også kigget på 355 og 370’eren og synes de ser attraktive ud. En af kriterierne er at båden gerne skal kunne sejles af 1 person og gerne skyde en rimelig fart. Vi har kun brug for 2 sovekabiner men gerne et stort toilet.

Hvis nogle af Jer har synspunkter I vil dele omkring en god Hanse ”starter-båd”, har erfaringer med enten 345, 355 eller 370’eren eller i øvrigt har gode råd til en kommende Hanse-ejer så råb endelig op!

På forhånd tak!

Peter S

Hanse 430 owner
Back to Top
kirkelund View Drop Down
Vice Admiral
Vice Admiral

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kirkelund Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 August 2013 at 21:36
Hej Peter

Velkommen til myHanse.

Hvis man vil have båd for pengene, er Hanse et ganske godt valg. Det gælder især de brugte både, der er på markedet. I betragtning af prisen på en ny 345'er, ville jeg helt sikkert overveje en brugt model. Jeg er selvfølgelig noget uvildig - men 342'eren, som jeg har, er jo helt klart een af alle tiders bedsteWink

Af de modeller, du nævner, ville jeg tage et nærmere kig på 370'eren som jeg tror er en af de hurtigste i sin klasse - også sammenlignet med de nyere Hanse modeller.

Og forresten - netop dette forum, hvor både både godt og skdt bliver diskuteret i fuld åbenhed, er en anden god grund til at overveje en Hanse. Både Hanse ejerne og et vist firma i Greifswald bør være glade for denne guldgrube af viden.Smile

Ole,
Kirkelund

"Amani"
Lynetten, Copenhagen, Denmark
Hanse 342 (grey hull, wheel steering, deep draft keel, Jefa rudder - RUD34)
Back to Top
Johan Hackman View Drop Down
Admiral of the Fleet
Admiral of the Fleet

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan Hackman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 August 2013 at 22:20
Originally posted by kirkelund kirkelund wrote:

- men 342'eren, som jeg har, er jo helt klart een af alle tiders bedste.

Johan
Back to Top
Peter S View Drop Down
Sub Lieutenant
Sub Lieutenant

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Peter S Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 August 2013 at 07:25
Tak for Jeres indspark!

Kigger lige lidt mere på 342'eren, som uden tvivl er en meget fin båd... Havde en idé om, at hvis ikke man ikke er så garvet så var en lidt nyere båd (2-4 år) måske nemmere at sejle..?
Hanse 430 owner
Back to Top
kirkelund View Drop Down
Vice Admiral
Vice Admiral

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kirkelund Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 August 2013 at 18:51
Hej Peter

Ja - tag et kig på 342'eren, og læg mærke til Flådeadmiralens (Johan) indsigtsfulde smiley ovenfor. LOL (Johan er eksperten på 342'ren).

Forresten - de nye modeller er næppe lettere at sejle end de lidt ældre. Størrelse og vægt er formentlig i alle tilfælde det vigtigste parameter.

Ole,
Kirkelund

"Amani"
Back to Top
H8jer View Drop Down
Admiral
Admiral

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H8jer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 August 2013 at 19:27
Originally posted by Peter S Peter S wrote:

Tak for Jeres indspark!

... Havde en idé om, at hvis ikke man ikke er så garvet så var en lidt nyere båd (2-4 år) måske nemmere at sejle..?

Hej Peter

Håndteringen er der nok ikke den store forskel på. 

De nye er født til at have genakker længere fremme end de ældre både. Flere har tilføjet bovspryd (svensk Peke) selv.

Den nye type rig, hvor vanterne er helt ude i fribordet, udelukke en genua, men til single sejlads vil du jo alligevel kun skulle bruge den selvslående fok.

De seneste både har vist ikke fenderliste som standard. Det har alle de gamle og det kan bestemt ikke undværges.

Når jeg bliver voksen, kunne en 342 være et godt bud på en anden båd. Men når der skal poleres og bund males er jeg nu meget glad for min 311'er.

Hanse-bådene sejler godt, men de er nu ikke helt billige. I min havn er en 38 fods Bavaria fra 2005 til 599.000kr. Det er vist det samme som en 342 koster...

/H8jer

Hanse 370#487 30HP 3-cabin
Back to Top
kirkelund View Drop Down
Vice Admiral
Vice Admiral

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kirkelund Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 August 2013 at 19:43
Nåhh ja -så er Hanse 342 jo også den kønneste......ikke sandt?

Her er et billede af minBig smile

Ole,
Kirkelund

"Amani"
Back to Top
H8jer View Drop Down
Admiral
Admiral

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H8jer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 August 2013 at 19:45
Det er da en Motorbåd!

Den har jo ikke sejl på?

Embarrassed
Hanse 370#487 30HP 3-cabin
Back to Top
kirkelund View Drop Down
Vice Admiral
Vice Admiral

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kirkelund Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 August 2013 at 21:34
Jahh - men det er da en flot motorbådLOL

(Sejlene ligger i kahytten for hurtig konvertering til ægte performance cruiserWink)

Så, den kan skam sejle for sejl. Her er et billede med Amani for sejl. Billedet er taget lige syd for Hven i juni 2009. Her med et reb i storen, der stadig har det engelske sejlnummer).

Ole,
Kirkelund

"Amani"
Back to Top
Steen & Anne View Drop Down
Commander
Commander

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steen & Anne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 September 2013 at 07:54
Hej Peter,

Som tidligere 342 ejer kan jeg kun bekræfte Ole og Johans indlæg. Hanse 342 er en super turbåd - også til single hand sejlads. Hanse 371 og 370 sejler en anelse bedre (315 sejler også godt)
Årgang 2002 til 2007 er nok de bedste Hansebåde fra værftets side og de både der sejler bedst.
De nye Hansebåde er smarte.....for smarte og kan ikke sejle fra de "gamle" på kryds. Og en både de krydser godt, sejler godt og er en tryg båd.
Vi solgte kun vores, fordi vi mere er til kapsejlads og det kræver jo en kapsejladsbåd :-) 
En Bavaria er mere rummelig end en Hanse og så er det vist også det......

/Steen   
Former Hanse 342 owner - now racing a H-Boat
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.06
Copyright ©2001-2023 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.229 seconds.

Links : www.hanseyachts.co.uk www.hanseyachts.com www.fjordboats.co.uk www.dehler.co.uk www.varianta.co.uk