| |
| Welcome to myHanse.com the forum for Hanse Yachts owners throughout the world. | |
Hanse531 lade problem |
Post Reply
|
| Author | |
lbb
Sub Lieutenant
Joined: 03 November 2015 Location: Denmark Status: Offline Points: 4 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Topic: Hanse531 lade problemPosted: 20 April 2016 at 07:29 |
|
Hej alle. Jeg vil høre om der er flere Hanse 531 i Danmark. Vi ligger i Aarhus Nordhavn.
Vi har et problem med at lade på startbatteriet. Der lades ikke med landstrøm eller når motoren kører. Der lades på start batteriet med generatoren kørende. Den styres af Mastervolt Pro og virker fint. Vi har forsøgt med rense stelforbindelser mm uden held. Håber på hjælp eller hint om hvem der måske ved mere om dette.
|
|
|
lbb
|
|
![]() |
|
seileren1
Captain
Joined: 02 May 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 349 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 20 April 2016 at 14:07 |
|
Hei Ibb
Jeg ville startet med å se på koblingsskjema for båten og identifisert kursene som regulerer landstrøm og ladestrøm fra motor. Sjekk at alle sikringer fungere i disse kretsene. Her må du sjekke helt fram til batteriene. Det også være at disse to kretsene møtes i en regulator og at feilen er her. Sjekk strøm inn i regulatoren og strøm ut. I min 545 sitter det en Victron regulator Finner du ikke feilen så bør du ta kontakt med elektriker. Cheers |
|
![]() |
|
lbb
Sub Lieutenant
Joined: 03 November 2015 Location: Denmark Status: Offline Points: 4 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 26 April 2016 at 07:38 |
|
Hei Seileren1
Tak for hjælpen, vi er ved at gå alt igennem. Kunne du fortælle hvordan du stiller batteri sammen koblerene under sejlads / i havn. Vi har en for service batteri øverst, i midten generator batteri og neders start batteri ? Mvh Lars Bo |
|
|
lbb
|
|
![]() |
|
seileren1
Captain
Joined: 02 May 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 349 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 26 April 2016 at 16:05 |
|
Hei Lars
Det elektriske anlegget er svært forskjellig på din 531 og min 545. Etter å ha seilet en 531 så ser det ut til at anlegget var av høyere kvalitet enn på min båt. Når det gjeler innstilling under seilas så har jeg kun 12 voltsanlegget på under seilas dvs service batteriene. Dersom jeg går for motor så lader motoren batteriene (service, start og baugpropellbankene) uten at jeg må stille om. I havn så ligger jeg oftest på landstrøm og velger landstrøm som både lader batteriene (start og service). Generator velger jeg kun når jeg kjører generatoren, da lades alle batteriene. Cheers |
|
![]() |
|
Post Reply
|
|
| Tweet |
| Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |
|
Links : www.hanseyachts.co.uk www.hanseyachts.com www.fjordboats.co.uk www.dehler.co.uk www.varianta.co.uk |