| |
| Welcome to myHanse.com the forum for Hanse Yachts owners throughout the world. | |
Behov av positiva erfarenheter! |
Post Reply
|
| Author | |
Cpt. Haddock
Sub Lieutenant
Joined: 20 April 2010 Location: Sweden Status: Offline Points: 15 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Topic: Behov av positiva erfarenheter!Posted: 30 April 2010 at 00:02 |
|
Hej, Sedan vi beställde vår 320 i ferbuari har jag följt flera diskussioner på forumet och jag är positivt överaskad över er entusiasm att hjälpa varandera att lösa diverse problem. Detta kommer jag ha stor nytta av framöver!!
Men glädjen över att snart få segla hem vår nya båt grumlas av alla de problem som verkar drabba Hanse (-ägare), och jag börjar tveka på om vi valt rätt båt!?
Med andra ord; jag är i behov av positiva kommentarer och erfarenheter så jag återfår en pirrande känsla av förväntan och glädje i magen. Just nu pirrar det mest av oro...
Snälla, hjälp mig med lite pep-talk
Skall för övrigt segla 48-timmars första veckan i juni med start vid Hönö. Någon annan som skall vara med??
/Haddock
|
|
|
Cpt. Haddock
|
|
![]() |
|
Matros
Captain
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 30 April 2010 at 06:40 |
|
Hej Haddock,
Visst är det många som har både goda och dåliga erfarenheter av reklamationer och visst har båtarna en del fel vid leverans, men många kan vittna om att det inte är ett specifikt Hanse-problem. Även Orustbåtarna har fel och reklamationer vid leverans. Hanses både problem och enorma tillgång är detta forum. Vi skriver och berättar, vi tipsar varandra, och klart att det då ser ut som att Hansebåtarna har många fel för du finner inte motsvarande aktiva forum på andra båtmodeller, men kom ihåg, att det är bara för att deras ägare inte skirver om felen på nätet. Men, Hanseägare tipsar varandra och hjälper varandra.
Båtarna är fantastiska seglare, välbyggda i de delar som inte har ett initialt fel. Efter att ha samlat på dig erfarenheter från detta forum, ska du lägga mycket möda och tid på granskning och funktionskontroll i samband med leverans och påpeka dina fel i tid.
Jag tror att förutsartt att du upskattar lättsseglade, väldesignade och snabba segelbåtar, kommer du aldig att ångra ditt val.
Välkommen som Hanseägare.
Mats
|
|
|
S/Y Rosetta, Hanse 342 # 245
Definition: boat, a hole in the surface of water, into which money is thrown. |
|
![]() |
|
Johan Hackman
Admiral of the Fleet
Joined: 24 August 2005 Location: Sweden Status: Offline Points: 4361 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 30 April 2010 at 07:35 |
|
Jag vet inte om det är positiva erfarenheter av 320 du efterlyser men annars är det här forumet fyllt av positiva omdömen om våra båtar. 320 är ju en ganska ny modell så det är inte så många som har hunnit ta sig ur den första leverans- och reklamationsfasen.
Det är viktigt att saker som t.ex. läckande fönster diskuteras på ett sådant här forum. Däremot skulle det vara en aning corny om jag som har en 342 skulle starta en tråd där jag berättar att jag inte har några sådana problem alls, eller hur? Men så är det - snustorrt ombord på Emilia!
Av erfarenhet kan jag säga att det är en ganska omständlig procedur att köpa splitter ny båt. Det är nog bra att vara förberedd på det. När jag köpte min båt var detta forum i sin linda så jag hade ingen aning om hur jobbigt det skulle komma att bli. Johan Edited by Johan Hackman - 30 April 2010 at 07:55 |
|
![]() |
|
Idelfix
Commadore
Joined: 01 February 2009 Location: Sweden Status: Offline Points: 396 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 30 April 2010 at 13:59 |
|
Hej
Jag tycker att vi ska försöka ändra synsätt på våra båtar, titta på Australien där jämförs Hanse med bilvärdens Audi och Mercedes men som vid leverans är ett halvfabrikat som man får lämna till en stylingfirma om man vill få den komplett. Problemet har varit att den svenska generalagenten i sin marknadsföring sålt en "färdig och kompetent seglare". Så är tyvärr inte fallet med Hanse utan det är ett lite billigare alternativ till dom svenska "märkes" båtarna men i halvfabrikat och det har tyvärr aldrig kommit oss kunder till känna innan vi skrivit på kontraktet. Deras försäljningsteknik har lite felaktigt skapat en felaktig förväntan hos oss kunder som dom sedan inte riktigt klarar av att nå upp till. Men efter att ha tagit tag i det mesta på vår Hanse kan jag efter att jämföra med de Maxi, Scanner samt Winga båtar som vi haft konstatera att det är mycket högre kvalitet på skrov och däck samt konstruktion än på dessa båtar dessutom är ju seglingsegenskaperna helt fantastiska bara man som med alla båtar lär sig just sin båt. Så tillbaka till tråden Njut av ditt båtköp och gläds åt både båten och att du slipper den svenska återförsäljaren, men glöm inte att kolla allt som kan tänkas innan du godkänner för det finns ingen väg bakåt. Ha en underbar Helg |
|
|
"Keep sailing in free wind"
http://suhrfa.blogspot.se |
|
![]() |
|
Cpt. Haddock
Sub Lieutenant
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 30 April 2010 at 17:17 |
|
Tackar för lugnande ord!!
Med anledning av BiV, snackade jag med säljaren idag och vi kom överens om att innan jag betalat nästa faktura, vilken förfaller på tisdag, köper vi en bankgaranti för att säkra pengarna. Just in case...
Det känns som att förtroendet för Hanse är hyfsat återställt och nu längtar vi ut på havet!!
Tackar!
/Haddock
|
|
|
Cpt. Haddock
|
|
![]() |
|
Henrik84
Admiral
Joined: 27 December 2009 Location: Sweden Status: Offline Points: 1458 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 01 May 2010 at 09:41 |
|
Haddock.
Jag kan säga att du köpt en båt som är mycket rolig att segla speciellt i lite hårdare vind. Jag har seglat många olika typer av båtar och Hanse ligger bland i toppen hos mig. Jag funderar på att vara med på 48-timmars seglingen men vi har inte bestämt oss än. Har du någon hemsida till regattan? Mvh Henrik |
|
|
S/Y LaRey
Hanse 320 #430 Gothenburg, Sweden |
|
![]() |
|
Cpt. Haddock
Sub Lieutenant
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 01 May 2010 at 22:42 |
|
Henrik, tack för uppmuntrande ord!!!
Det är Kryssarklubben som arrangerar 24-timmars, fast vi seglar 48 timmar: http://www.24-timmars.nu/Vastkust/Vastkust
Riktigt roligt! Eftersom vi inte får vår båt förren i juli seglar jag med en kompis på hans HR 34. Tveka inte att vara med!
//Haddock
|
|
|
Cpt. Haddock
|
|
![]() |
|
Post Reply
|
|
| Tweet |
| Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |
|
Links : www.hanseyachts.co.uk www.hanseyachts.com www.fjordboats.co.uk www.dehler.co.uk www.varianta.co.uk |