myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website

Welcome to myHanse.com the forum for Hanse Yachts owners throughout the world.

Forum Home Forum Home > Regional myHanse > myHanse Sweden
  New Posts New Posts RSS Feed - Test med max varvtal
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Test med max varvtal

 Post Reply Post Reply
Author
Message
H64 View Drop Down
Sub Lieutenant
Sub Lieutenant


Joined: 22 September 2019
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 16
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H64 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Test med max varvtal
    Posted: 02 November 2022 at 08:10
Jag har en VP D2-75 som sitter i en H445. För en tid sedan läste jag en artikel där man rekommenderade att med jämna intervaller ska motorn kort upp på max varvtal. Har haft inombordare under 40år och aldrig gjort detta.
Minns inte längre var jag såg artikeln och hittar inget i Volvos manual om detta.
Någon som har synpunkter på detta?

Hälsningar
Patrik
Back to Top
Jojo View Drop Down
Commander
Commander
Avatar

Joined: 03 August 2022
Location: liljeholmen swe
Status: Offline
Points: 120
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jojo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 November 2022 at 10:51
Hej 
Detta gäller yanmar diesel så inte vp vad jag vet
Det är något jag ytterst sällan gör 
Vad som är viktigt är snarare att undvika låta motorn gå på låg tomgång långa stunder för smörjningens skull 
Vid varmkörning och laddning brukar jag lägga mig på 1100-1150 rpm just för att rätta oljetrycket skall finnas 

Likt yanmar motorer i typ Bobcats eller panda elverk som nästan aldrig varmkörts 
Med upp mot 10.000h är inte det höga effektuttaget det som är skadligt 

Med vänlig hälsning, jonas

3 Cabin, Hanse 342, Tiller version.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.06
Copyright ©2001-2023 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.172 seconds.

Links : www.hanseyachts.co.uk www.hanseyachts.com www.fjordboats.co.uk www.dehler.co.uk www.varianta.co.uk