myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website

Welcome to myHanse.com the forum for Hanse Yachts owners throughout the world.

Forum Home Forum Home > Regional myHanse > myHanse Sweden
  New Posts New Posts RSS Feed - Undvika problem med elektrolytiska korrosionen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Undvika problem med elektrolytiska korrosionen

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Message
Albin View Drop Down
Sub Lieutenant
Sub Lieutenant


Joined: 09 November 2004
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Albin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Undvika problem med elektrolytiska korrosionen
    Posted: 11 November 2012 at 12:23
För att undvika problem med elektrolytiska korrosionen fundera jag på att ta bort den elektroniska Galvanisk isolator som finns installerad i båten, bryta ingående landströms skyddsjord då båten interna skyddsjord & minus-pol är förbundna på den ”stora” zinkanod som finns i botten på båten på skrovet (installerat som original från varvet). 

Allt i enlighet med: 


http://shop.textalk.se/shop/14902/art67/11324167-bf5c7a-Landstrm_manual2.pdf

http://www.pakryss.se/teknik-saker-landstrom/ 

(Den elektroniska Galvanisk isolator som finn som standard på båten ska fungera mindre bra i Skandinaviska vatten då den potentiella skillnaden är för låg här??)

Edited by Albin - 11 November 2012 at 12:27
Back to Top
Björne View Drop Down
Lieutenant
Lieutenant
Avatar

Joined: 01 December 2007
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 20
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Björne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 November 2012 at 07:23
Det hjälper inte att ta bort "jordtråden". Du har 3 trådar in. Fas, nolla och jord. Nolla och jord är samma.

Hanse 341 Fortius från Barsebäckshamn
Back to Top
Albin View Drop Down
Sub Lieutenant
Sub Lieutenant


Joined: 09 November 2004
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Albin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 November 2012 at 09:27
Det är det som kan vara problemet att Nolla & skyddsjord kan vara förbundna men med en potential skillnad
Fas & Nolla ska inte ha någon inverkan angående elektrolytisk korrosion utan det är Skyddsjord som ställer till problemet.  

Back to Top
Björne View Drop Down
Lieutenant
Lieutenant
Avatar

Joined: 01 December 2007
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 20
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Björne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 November 2012 at 09:57
Nä. Problemet är att den nolla/jord du får från eluttaget inte har samma potential som den jord du har i vattnet/jorden.
Hanse 341 Fortius från Barsebäckshamn
Back to Top
Albin View Drop Down
Sub Lieutenant
Sub Lieutenant


Joined: 09 November 2004
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Albin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 November 2012 at 16:57
Jo så är det nog och med andra ord så är det skyddsjord som är källan till problem (inte fas & nolla)
Frågan är om man låter den stora offranod som sitter i botten på nyare Hanse båtar kan ha samma funktion som kopparplåten som beskrivs i de länkade artiklarna?
Back to Top
Björne View Drop Down
Lieutenant
Lieutenant
Avatar

Joined: 01 December 2007
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 20
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Björne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 November 2012 at 17:09
Jag vet inte vad det sitter för offeranoder på nyare Hansebåtar. Det är väl inte jordplattan för antennerna du menar?
Hanse 341 Fortius från Barsebäckshamn
Back to Top
Albin View Drop Down
Sub Lieutenant
Sub Lieutenant


Joined: 09 November 2004
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Albin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 November 2012 at 19:25
Nej det är inte jordplattan utan en offeranod på ca. 150x50 mm
 
Back to Top
Matros View Drop Down
Captain
Captain
Avatar

Joined: 27 July 2009
Status: Offline
Points: 331
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Matros Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 May 2013 at 14:22
Albin. Jag håller inte med om att detta är ett offeranod. Det är en jordplatta för att få bättre sändning via VHF. För att ett offertanod ska fungera, ska den vara i direkt anslutning till annan metall som är av ädlare metall för att den ska fungera.
Felaktigt hade båtägaren innan mig använt denna "jordplatta" som minuspol, bakom elpanelen. Det vill jag lova gav många spökströmmar och åt upp den platta som i grundutförande var var från leverantören Glomex och kostade ruggigt mycket mer än en offeranod att byta ut.
S/Y Rosetta, Hanse 342 # 245
Definition: boat, a hole in the surface of water, into which money is thrown.
Back to Top
Albin View Drop Down
Sub Lieutenant
Sub Lieutenant


Joined: 09 November 2004
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 14
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Albin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 May 2013 at 18:54

Matros!

Det är en offeranod, systemet bygger på Potentialutjämningssystem PU (bonding på engelska)Se: http://www.batteknik.se/elsystem/smakprov.pdf

Det är en gemensam minuspol, elinstallationen är gjort av Hanse varvet.

Back to Top
skipper View Drop Down
Vice Admiral
Vice Admiral


Joined: 16 February 2008
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 825
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote skipper Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 May 2013 at 08:15
MÖJLIGA KRETSAR
problem kan uppstå när skyddsjord från land på något vis kommer i elektrisk kontakt med havet, pga potentialskillnad kan man få en liten ström som "äter upp" tex propeller eller skrovgenomföring om man har "bonding". I vår båt finns idag i princip 2 möjliga källor: varmvattenberedaren och batterladdaren.
Varmvattenberedaren har skyddsjord och jag känner inte till dubbelisolerade sådana (beredaren-glykolvatten-motor-segeldrev-propeller).
Enligt Charles Sterling skall vår batterladdares minuspol inte vara kopplad till skyddsjord (när den är hel). Läser man sedan lite exempel på SXK sidor finns det en del som drabbats av trasiga tanknivåmätare som deltagit i läckström ut i havet.
 
FÖREBYGGA
galvanisk isolator sägs fungera i södra europa men inte i skandinavien pga vår berggrund därför måste man bli av med ihopkoppling av land skyddsjorden och båten skyddsjord: köpa en isolationstransformator, bara klippa skyddsjorden eller ersätta med egen lokal skyddsjord till vattnet (det senare beskriver SXK hur man kan göra på säkert sätt).
 
är gammal T amatör som i höstas körde upp på nytt tillsammans med 10 andra seglare och vi diskuterade bla jordplattor på skrovet. vi diskuterade kopparplattor med hål som skulle öka ytan.
bilden ovan ser inte ut som en kopparplatta, håller med om att det linknar en offeranod men samtidigt liknar ytan inte riktigt zink...
 
på amatörradiokursen diskuterade vi även hur man förebygger galvaniska strömmar, det finns ett SXK dokument som beskriver en metod där man bryter SKYDDSJORD när båten ligger i vattnet (länken i första posten ovan verkar inte funka) och man skall då skapa en egen skyddsjord med tex en kopplarplåt. När båten står på land skall man koppla in skyddsjorden igen.
 
en offeranod behöver sitta relativt nära (ur elektrisk synvinkel) det den skall skydda och generellt har väl varvet i väldigt många fall saknat kunskap om: tätning av dränering av ankarbox, ventilationsbesl*g för septitank, anslutning mellan motor och varmvattenberedare, jordning av roderaxel, skrovofferanod inkoppling mm listan kan bli lång om man känner för det
 
jag personligen tror inte att det är smart att skapa ett problem (skapa batterikrets genom olika metaller kopplas ihop, inte undra på att offeranoden käkas upp) genom att använda bonding, den tekniken är säkert bra för blöta träbåtskrov:-)
 
VHF ANTENN
Det finns moderna VHF antenner som har inbyggt jordplan dvs de behöver ingen jord med havet.
 
 Matros beskrivning av sitt tidigare elsystem påminner om "bonding", undrar om alla skrovgenomföringarna oxå är ihopkopplade?


Edited by skipper - 29 May 2013 at 09:41
Cheers,
Skipper
Former owner of Hanse 342 2005 (Sparcraft mast, white hull, wheel steering, deep draft keel, short rudder)
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.06
Copyright ©2001-2023 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.156 seconds.

Links : www.hanseyachts.co.uk www.hanseyachts.com www.fjordboats.co.uk www.dehler.co.uk www.varianta.co.uk