myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website

Welcome to myHanse.com the forum for Hanse Yachts owners throughout the world.

Forum Home Forum Home > Regional myHanse > myHanse Sweden
  New Posts New Posts RSS Feed - Tömning av septitank
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tömning av septitank

Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Captain
Captain

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Matros Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tömning av septitank
    Posted: 29 March 2010 at 12:01
Dagens nyheter skriver idag att vår miljöminister, från bondepartiet, ställer sig bakom försl*get att förbjuda att man tömmer toaletten från fritidsbåt ut i Östersjön.
Vilket snille!
Peka med hela handen på de som står för mindre än en promille av utsläppen när hans bönder står för 50 procent.
Någon mer som blir sugen på att anlägga moteld till försl*get?

S/Y Rosetta, Hanse 342 # 245
Definition: boat, a hole in the surface of water, into which money is thrown.
Back to Top
Johan Hackman View Drop Down
Admiral of the Fleet
Admiral of the Fleet

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan Hackman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 March 2010 at 12:37
Han tycker dessutom att vi ska lösa miljöproblemen med att bygga fler vägar så att biltrafiken kan öka. Logiken i detta är att de miljöbilar som kommer trafikera vägarna är bättre för miljön än dagens bilar. Alltså blir miljön bättre ju fler miljöbilar vi har.

Det är ungefär som att säga att det bästa sättet att bli miljonär är att köpa mjölk. Varje gång man får en krona rabatt på mjölken på ICA köper man en miljon liter och då har man ju tjänat en miljon!

Jag tycker man ska sätta blöja på alla fiskar. De bajsar ju också i vattnet.

Johan

Edited by Johan Hackman - 29 March 2010 at 20:47
Back to Top
Matros View Drop Down
Captain
Captain

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Matros Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 March 2010 at 13:06
Johan,
Du har ju lösningen till arbetslösheten. Någon ska ju byta blöja på alla fiskarna.
Jag röstar på Johan!

Back to Top
Henrik84 View Drop Down
Admiral
Admiral

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henrik84 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 March 2010 at 15:29

Tror försl*get kommer bli verkningslöst om det går igenom.

Finns inga resurser för att hålla koll på alla fritidsbåtar.
Här på västkusten fanns det förra året 3 tömningsstationer tror jag, man ska alltså behöva segla 3-9 timmar för att tömma tanken, eller gå för motor vilket är mycket mer miljöförstörande än något så naturlig än svartvatten.

Förstår om det skulle finnas en tömningsstation i varje hamn att det kunde göra någon nytta, men att behöva puttra för motor kanske i flera timmar kan inte vara försvarbart.

/Henrik
S/Y LaRey
Hanse 320 #430
Gothenburg, Sweden
Back to Top
Matros View Drop Down
Captain
Captain

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Matros Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 March 2010 at 18:20
Jag avskyr lagar och förordningar som tas fram med vetskap om att de kommer att bli verkningslösa. Det urholkar allas vilja och känsla av att lagar är tilll för att följas.
(det var ändå länge sedan jag var ordningsman) Wink

Back to Top
Delfin View Drop Down
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Delfin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 March 2010 at 18:54

Om inte jag är felunderrättad så släpper de flesta internationella kryssningsfartyg avloppet rätt ut i Östersjön. (Dock ej finlands/ålandsbåtarna). Dessa kryssningsfartyg som politikerna talar sig så varma för,  och så gärna vill ha besök från.

Göran
Back to Top
Idelfix View Drop Down
Commadore
Commadore

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Idelfix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 March 2010 at 19:22
Jag håller med
Skit i vattnet och måla mer kopparfärger så vi får balans i naturen.
/Uffe
"Keep sailing in free wind"

http://suhrfa.blogspot.se

Back to Top
Johan Hackman View Drop Down
Admiral of the Fleet
Admiral of the Fleet

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan Hackman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 March 2010 at 19:49
Originally posted by Johan Hackman Johan Hackman wrote:

Jag tycker man ska sätta blöja på alla fiskar. De bajsar ju också i vattnet.

Allt handlar om proportioner. Tony Soprano säger "You don't sh*t where you eat" och jag håller med honom om att bajs är äckligt men man måste se proportionerna i mängden bajs vi talar om och vilka politiska poäng man kan ta genom att låtsas att man tar ett miljöanvar.

Ett annat sätt att visa att man tar sitt "ansvar" är att räkna samman alla världens röda standby-lampor på alla TV-apparater. Den mängd ström dessa tillsammans drar är hisnande, men för en person som studerat siffrorna på sin Batt-Meter framstår det som självklart att man inte sparar något väsentligt genom att dra ur sladden till TVn. Om man vill åstadkomma en förändring måste det ske någonstans där det lönar sig. Att bortse från proportionerna är att flytta fokus från det som är viktigt.

Frågan är helt enkelt hur mycket bajs det rör sig om. I dagsläget tror jag att det finns ett mycket större miljöansvar man måste ta på annat håll. Jag har redan antytt att jag anser att bilismen är ett sådant område. Men hur ska vi båtägare ta oss till båten med alla våra kopparbaserade bottenfärger om vi inte får köra bil?

Johan

Edited by Johan Hackman - 29 March 2010 at 20:49
Back to Top
Matros View Drop Down
Captain
Captain

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Matros Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 March 2010 at 20:09
Uffe,
Jag anar att du är ironisk även om man inte kan vara så säker på ironi, i skriven form.
Men det är just den sak som jag läser mellan dina rader, som enligt min mening är så tokigt.
Klart är att vi inte vill "skita i miljön". Men alla miljöinsatser kräver energi, pengar och engagemang. Då är det rätt att hushålla på de resurserna, så som naturresurserna, och lägga pengar och energi på de miljöinsatser som ger störst effekt.
Om vi ska stänga ETT kraftverk runt östersjön, stänger jag hellre ett kolkraftverk än en kärnkraftverk.
Ska vi lägga massa pengar på att bygga tömningsstationer för septitankar över hela kusten (hörde idag kostanden 2,5 miljoner bara för Östhammar eller var det Öregrund) lägger jag helre de pengarna på att rena det dikesvatten som kommer från övergödda åkrar.
Insatser där de gör störst nytta.
Tömning av septitankar är en skitsak! Bokstavligt talat.

Back to Top
Henrik84 View Drop Down
Admiral
Admiral

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henrik84 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 March 2010 at 20:14
Matros, jag kunde inte sagt det bättre själv.
S/Y LaRey
Hanse 320 #430
Gothenburg, Sweden
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.06
Copyright ©2001-2023 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.119 seconds.

Links : www.hanseyachts.co.uk www.hanseyachts.com www.fjordboats.co.uk www.dehler.co.uk www.varianta.co.uk