myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website

Welcome to myHanse.com the forum for Hanse Yachts owners throughout the world.

Forum Home Forum Home > Regional myHanse > myHanse Sweden
  New Posts New Posts RSS Feed - Hanse träffar November
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hanse träffar November

Post Reply Post Reply Page  123>
Author
Sub Lieutenant
Sub Lieutenant

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dick D-P Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hanse träffar November
    Posted: 30 October 2012 at 17:23
Hanse träffar hos North Sails
Vill du lära dig mer om båtel - Simrad instrumenten- rigg och segeltrim och mycket annat!

Vi träffas första gången onsdagen den14 November på North Sails Lidingö kl 17,45. Andra tillfället är lördagen den 24 november kl 10,00-14,00.
Följ länken för fullständig inbjudan.

http://www.johanhackman.se/hansetraffarinovember.pdf

Välkomna
Dick Due-Pedersen
SY/Cassis
S/Y Cassis

Hanse 400

Stockholm Sweden
Back to Top
Idelfix Too View Drop Down
Commander
Commander

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Idelfix Too Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 October 2012 at 17:43
Man kan oxå läsa mer på http://suhrfa.blogspot.se
"Idelfix too" Hanse 430e -08
Keep sailing in free wind
http://suhrfa.blogspot.se
Back to Top
MarcoC View Drop Down
Admiral
Admiral

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MarcoC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 October 2012 at 08:08
Ulf, jag får inte länkne att fungera på din blogg.

"Älva"

Hanse 370#671

Stockholm, Sweden

www.wesailhanse.se big wheel, deep draught iron keel, 3 cabins,Yanmar 3JH4E, Sparcraft rig.
Back to Top
Johan Hackman View Drop Down
Admiral of the Fleet
Admiral of the Fleet

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan Hackman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 November 2012 at 22:46
Tack för den första och mycket givande av två Hanseträffar!

Eftersom jag lade mig i diskussionen om VMG vill jag länka till vad jag skrivit i detta ämne tidigare på detta forum: How-To-Use-VMG. Det finns en "länk i länken" för den som verkligen vill sätta sig i in i vad jag menar. Allt är skrivet på engelska men det finns nog några intressanta bilder för den som inte orkar tugga sig igenom det skrivna materialet.

Johan

Back to Top
Admiral of the Fleet
Admiral of the Fleet

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan Hackman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 November 2012 at 20:40
På ren svenska betyder VMG "tillgodogjord fart" vilket innebär den del av båtens fart som gör att man rör sig mot målet, angivet i knop. I det här fallet är målet vindögat och inte som på plottern en geografisk punkt.

Man kan som bekant inte segla rakt mot vinden. Om man kunde segla rakt mot vinden skulle VMG vara lika stort som båtens fart. Eftersom man måste kryssa blir sträckan längre och farten mot vindögat lägre än båtens fart. Farten mot vindögat blir därför en abstrakt fart som innebär att man rör sig sidledes åt det håll vinden kommer ifrån.

Om man seglar högt blir båtens fart lägre men sträckan kortare. Seglar man lågt blir båtens fart större men sträckan längre. För att hitta balansen mellan dessa situationer tittar man på VMG som är en siffra som skall vara så hög som möjligt. Seglar man högt och långsamt eller lågt och fort blir siffran lägre. När den är som högst är kursen optimal.

Bilden nedan visar hur båten går 5,2 knop snett mot vinden, vilket innebär rakt fram i förhållande till båten, samtidigt som den gör 4,5 knop mot vindögat, vilket är det håll vi egentligen vill segla åt men inte kan eftersom man inte kan segla rakt mot vinden.

Johan

Back to Top
Admiral of the Fleet
Admiral of the Fleet

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan Hackman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 November 2012 at 20:59
Jag roas av att fundera på grejer som sann vind etc och hoppas att ingen tycker att jag är en Besserwisser om jag utvecklar mina tankar kring det.

Det kom upp en fråga om huruvida instrumenten visar fel vindriktning och vindhastighet om man ligger vid en brygga och vattnet är strömt. Loggen skulle då registrera en båtfart trots att båten ligger still och denna fart är ju densamma som fartvinden som uppstår när båten rör sig och skall räknas bort från den vind som vindgivaren registrerar för att få den sanna vinden.

Det är ju helt rätt att säga att en båt som ligger vid en brygga ligger still. Men vad skulle hända om man kapade förtöjningarna och lät båten driva iväg med strömmen? Jo, den skulle fortfarande ligga still! En båt som driver fritt med en ström ligger nämligen still - i vattnet. Om man befinner sig ombord när förtöjningarna kapas kommer man att uppleva att båten rör sig eftersom den avlägsnar sig från bryggan men när man drivit så länge att man förlorat land ur sikte kommer man titta på vattnet istället och inse att man ligger still.

Med detta vill jag säga att det finns flera "ligga still". "Still vid brygga" och "still i vattnet". Alltså måste man tänka "ligga still i förhållande till något".

Detsamma gäller vinden. Definitionen på vind är "en luftmassa som förflyttar sig". När vi gå ut på stranden en blåsig dag blir vi rufsiga i håret. Det beror på att en luftmassa förflyttar sig i förhållande till marken vi står på.

Om vi åker bil en vindstilla dag och sticker ut huvudet genom fönstret blir vi också rufsiga i håret. Då är det också en luftmassa som förflyttar sig, denna gång i förhållande till bilen. Vän av ordning kommer att invända att det inte är luften som rör sig utan bilen men då vill jag kontra med "tänk om bilen är stor som hela Sverige" som dagisbarnen skulle säga, då skulle vi uppleva att det är luften som förflyttar sig och det är det som skapar vinden vi upplever när vi sticker huvudet genom rutan på bilen.

Således finns det flera vindar. Varje vind vi pratar om måste anges i förhållande till något. När vi seglar bör det vara i förhållande till vattnet vi seglar på. Om vattnet rör sig åt ett håll med en viss fart och luftmassan åt ett annat håll med en annan fart så är det förhållandet mellan dessa som är intressant för oss som seglare.

Den vind som instrumenten visar när vi ligger "still" vid bryggan är den vind vi kommer att kunna segla på när vi kapar förtöjningarna. Det är inte samma vind som rufsar vårt hår när vi står på bryggan.

Johan

Edited by Johan Hackman - 20 November 2012 at 08:03
Back to Top
Idelfix Too View Drop Down
Commander
Commander

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Idelfix Too Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 November 2012 at 21:51
Om vi tänker oss att vi färdas medströms med tex. 4 knop och har en medvind på 4 knop så kommer alla våra instument att få fnatt och det hade inte hänt om vi hade haft möjligheten att välja KÖG som beräkningsgrund för TWS.

I din värd John står vi om vi saknar referenser stilla men i min och Columbus värd rör vi oss mot målet, vi
har ett VMG på 4 knop 

Om vi i stället har motström med 4 knop så kommer vi att i din värd röra oss med 4 knop men i min och Columbus stå still, vi har ett VMG på 0 knop
"Idelfix too" Hanse 430e -08
Keep sailing in free wind
http://suhrfa.blogspot.se
Back to Top
Admiral of the Fleet
Admiral of the Fleet

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan Hackman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 November 2012 at 23:21
Du har precis gett mig två hastigheter att räkna på - vind och fart - utan att ange i förhållande till vad.

Sker färden medströms i 4 knop i förhållande till vattnet eller förhållande till grund?

Är medvinden på 4 knop i förhållande till vattnet eller i förhållande till grund?

Jag måste veta vad du menar för att kunna räkna på det.

Låt säga att strömmen för dig med en hastighet på 4 knop över grund samtidigt som luftmassan rör sig med 4 knop i samma riktning i förhållande till grund. Ja, då blåser det på stranden men inte ute på vattnet. Den som står på stranden tror att det går att segla (det blåser ju ändå 2 m/s) medan den som sitter i båten anser att det råder stiltje. Vindinstrumentet visar noll vind, vilket är korrekt och inte en indikation på att instrumentet fått fnatt.

Om ditt mål ligger nedströms kan jag dock gratulera. Du färdas mot ditt mål med en fart av fyra knop. Du behöver inte ens hissa segel eller starta motorn, strömmen kommer föra dig dit hursomhaver.

Om du istället har en motström på 4 knop så måste du göra 8 knop genom vattnet för att åstadkomma samma sak. Men det är väl bara att hissa gennakern så gör du den farten utan problem, i synnerhet som det inte längre råder stiltje på sjön eftersom vinden nu är 8 knop. De första fyra knopen får du genom den rådande medvinden, de övriga fyra genom att båten nu förflyttas mot luftmassan med 4 knop, vilket uppfattas som luftmassan rör sig mot båten med samma hastighet - precis som i exemplet med bilen jag berörde tidigare.

Johan
Back to Top
Admiral of the Fleet
Admiral of the Fleet

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johan Hackman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 November 2012 at 23:40
Jag glömde förresten mitt favorit-exempel när det gäller vind-i-förhållande-till-vad. Luftballongen. Det blåser i princip ingenting i en ballongkorg eftersom balongen är innesluten i sitt medium - luften. Däremot förflyttas luften och därmed kan man flyga tvärs över stan. Frisyren är intakt när man landar.

Johan

Back to Top
Stephan Engman View Drop Down
Lieutenant Commander
Lieutenant Commander

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stephan Engman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 November 2012 at 15:37
http://sail.navas.us/why-vmg-matters.html

Ett försök att föra ner resonemanget om VMG till en mer praktisk nivå.
Jag uppfattar WMG wind som det optimala förhållandet mellan fart på båten och kursen jag seglar i förhållande till vindögat( rakt mot vind ). Talet på instrumentet skall vara så högt som möjligt.

WMG speed uppfattar jag som den fart vi närmar oss ett givet mål låt säga ett märke som ligger mitt i vindögat. WMG speed minskar ju närmre lay line vi kommer och på lay lain är VMG speed =0. Hög tid att slå till nästa bog. Gör vi inte det kommer WMG speed att bli negativt och vi seglar i från målet.
Vi kryssar fram inom en trattformad ram mot målet och hoppas på att vindförhållandena är helt rättvisa i "tratten".
Ovan är en länk som som jag inte helt förstår och ser gärna kommentarer till den.
Det kommer ytterligare en länk som jag inte klarade av att få med i detta inlägg. Inget datasnille hemma som kan hjälpa mig.
Stephan

Stephan
Hanse 470e #199
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.06
Copyright ©2001-2023 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.069 seconds.

Links : www.hanseyachts.co.uk www.hanseyachts.com www.fjordboats.co.uk www.dehler.co.uk www.varianta.co.uk