myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website

Welcome to myHanse.com the forum for Hanse Yachts owners throughout the world.

Forum Home Forum Home > Regional myHanse > myHanse Denmark
  New Posts New Posts RSS Feed - Revnede sideruder
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Revnede sideruder

Post Reply Post Reply
Author
Sub Lieutenant
Sub Lieutenant

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Marnic320 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Revnede sideruder
    Posted: 24 April 2014 at 12:23
Jeg skal til at tage hul på min 6. sejlersæson i min Hanse 320. Båden blev leveret i april 2009, og med undtagelse af den første sæson, har jeg haft store problemer med utætte og revnede sideruder. Sideruderne er blevet udskiftet et utal af gange – faktisk kan jeg ikke huske, om ruderne er blevet udskiftet 4 eller 5 gange. Uanset hvad så bliver de sideruder, hvor der er monteret et oplukkelig vindue i en metalramme, ved med at revne. Senest fik jeg udskiftet sideruderne den 16/4/14 og blot tre dage senere var de revnet igen... Båden havde ligget ubenyttet hen i den mellemliggende periode. Er jeg den eneste Hanse 320 ejer, der slås med revnede sideruder?     
Back to Top
H8jer View Drop Down
Admiral
Admiral

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H8jer Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 April 2014 at 14:18
Hej Marnic320

Velkommen til!

Det ser ud til at der er en del problemer med utætte vinduer i 320'eren.
I den tråd slipper fugningen og der kommer vand ind.
Der er nævnt at båden kan flexe i hårdt vejr og så slipper sikaflex'en eller hvad der nu er brugt.

Dit problem tyder på at fugen holder, med at ruden ikke kan følge med bevægelsen og flækker.

Da 320'eren ikke har tyskerskødning på ruffet, må det næsten være rigspændingen som må gøre et-eller andet ved belastningen på ruffet.
Men hvis du har oplevet at de flækket efter 3 dage uden at båden har været i vind, må det være kulde/varme påvirkning. Det lyder dog noget utroligt.

Hvis nogen går rundt på dækket eller ruffet - kan man så se at der kommer en nedbøjning?
Det spørgsmålet om 320'eren er designet svagt i området. evt. er hullet hvor vinduet skal sidde ikke plant og for at få ruden til at sidde, må den fra start sættes i med flex og deraf følgende spænding.

Blot nogle tanker fra en non-prof, men det kan måske hjælpe dig videre.

/H8jer

Edited by H8jer - 24 April 2014 at 14:19
Hanse 370#487 30HP 3-cabin
Back to Top
Marnic320 View Drop Down
Sub Lieutenant
Sub Lieutenant

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Marnic320 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 April 2014 at 16:01
Personligt tror jeg på det sidste du nævner - man flexer ruden en anelse for at få den til at følge ruffet, hvorefter man monterer en stiv og ufleksibel metalramme i ruden. Herved introduceres spændinger i ruden, der så revner.... Jeg undrer mig så bare over, at det nu er sket for mig 4-5 gange. Det er trods alt proff bådebyggere, der monterer ruderne...
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.06
Copyright ©2001-2023 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.143 seconds.

Links : www.hanseyachts.co.uk www.hanseyachts.com www.fjordboats.co.uk www.dehler.co.uk www.varianta.co.uk