myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website myHanse.com - Hanse Yacht Owners Website

Welcome to myHanse.com the forum for Hanse Yachts owners throughout the world.

Forum Home Forum Home > Regional myHanse > myHanse Sweden
  New Posts New Posts RSS Feed - Hur ska jag koppla?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hur ska jag koppla?

Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
Admiral
Admiral

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henrik84 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hur ska jag koppla?
    Posted: 11 February 2011 at 14:15
Hej.
Håller på för fullt med att installera min nya SPX-5 autopilot.
Jag har några frågor ang hur jag ska koppla elen.

I manualen ser det ut så här:

Jag har flera lediga knappar på min elpanel och vill få in (power) till någon av knapparna. Men hur ska jag veta vilken som är vilken när det ser ut såhär?
Dessutom hittar jag bara en kabel som går till varje knapp.

Sedan så ska man koppla in jorden enligt manualen helst till en jordplint. Är det någon av dessa?

Tacksam för hjälp.
/Henrik

Edited by Henrik84 - 11 February 2011 at 14:18
S/Y LaRey
Hanse 320 #430
Gothenburg, Sweden
Back to Top
skipper View Drop Down
Vice Admiral
Vice Admiral

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote skipper Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 February 2011 at 17:04
På mittbilden har du en minus pol, tror att det är M10.
De inkopplade kablarna har blå krympslang.
Sommaren 2010 bytte jag min till en som har M10 i mitten och sedan 8-10 st små skruvar runt om typ M4.

Gjorde det vid inkoppling av fler förbrukare då M10 polen inte klarade av fler inkopplingar och dessutom är det overkill i de flesta fallen med M10 till småförbrukare.

Hanse brukar ha blå kablar för minus, ser att du oxå har en kopplingspunkt på nedre bilden men där är det trångt.
 ------------------------------
Gul/grön brukar användas som jord iland, kolla om din gul/gröna kopplingspunkt är ihopkopplad med minus eller inte.
Min gissning är att den gul/gröna är kopplad typ till kölen. Jag har inget inkopplat i vår båt från 2005.
 ------------------------------
Lediga kablar som är buntade på baksidan av elcentralen har på vår båt märkning som går att lokalisera på elschemat.
Elschemat visar var den andra fria ändan är och vilket syfte Hanse har med kabeln, tex för autopilot.
Det luriga kan vara att hitta kabelns båda ändar.
-----------------------------------------------------------
På vår båt finns det kablar som går från elcentralsidan och slutar vid första grenkontakt märkt typ SX1, det kan vara snyggt att använda dem.
En multimeter är alltid bra att ha för att kontrollmäta.

Förhoppningsvis finns det någon som har erfarenhet av din modell annars går det att resonera och mäta sig fram.
Tänk om varvet hade skickat med lite mer information så hade livet varit enklare.

Edited by skipper - 11 February 2011 at 17:16
Cheers,
Skipper
Former owner of Hanse 342 2005 (Sparcraft mast, white hull, wheel steering, deep draft keel, short rudder)
Back to Top
Henrik84 View Drop Down
Admiral
Admiral

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henrik84 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 February 2011 at 18:21
Hej skipper.
Tack så mycket för informationen.

Ang de gul/gröna kablarna står det keel på en av kablarna till den, så där har du rätt .

Då drar jag autopilotens jordkabel till kopplingsplinten på mittenbilden.

Jag fick ett elschema över min båt av Marco, men man behöver vara ett elgeni för att förstå vad de menar. Jag frågade en vän som läst elteknik på chalmers i 5 år, och han förstod inte det.

Jag hittar flera som är lösa med en vit "sockerbit" i änden med nummer som SX-1, SX-2 osv men vart hittar jag minus kabeln till den. Från själva knappen går det bara en röd kabel som jag antar är plus, men jag måste ju koppla in minus med.

Tack på förhand
Henrik
S/Y LaRey
Hanse 320 #430
Gothenburg, Sweden
Back to Top
Idelfix View Drop Down
Commadore
Commadore

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Idelfix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 February 2011 at 09:44
Hej Henrik
På el schemat som du fick av Marco finns det en vit plint som heter XS8
och på position 7 i den plinten finns det en svart röd kabel som är Plus till autopiloten
"Keep sailing in free wind"

http://suhrfa.blogspot.se

Back to Top
Henrik84 View Drop Down
Admiral
Admiral

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henrik84 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 February 2011 at 10:24
Hej Ulf.

Menar du en vit kopplingsplint eller en vit "sockerbit från elpanelen?

Om det är en kopplingsplint vart hittar jag den? Jag hittar ingen bakom elpanelen eller under navbordet "bild längst ner"

Om man kopplar in plus på den plint du nämner får jag då så jag kan stänga av och sätta på via elpanelen?
Jag tänkte använda knappen jag har längst upp till höger som symbolen visar hissa/hala segel.
Då jag inte har någon för autopilot.

/Henrik
S/Y LaRey
Hanse 320 #430
Gothenburg, Sweden
Back to Top
Idelfix View Drop Down
Commadore
Commadore

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Idelfix Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 February 2011 at 14:56
Hej
På översta bilden ser man några vita plintar det är dom jag menar.
Har du inte en symbol med en pinnratt på?
"Keep sailing in free wind"

http://suhrfa.blogspot.se

Back to Top
Henrik84 View Drop Down
Admiral
Admiral

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henrik84 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 February 2011 at 22:02
Hej Ulf.
Är det dessa plintar du menar?

Jag har något som liknar en pinratt på panelen, men om jag kollar bakom panelen på den säkringen så står det inget på kabeln. Måste jag då knippsa upp hela bunten kablar och följa kabeln tills jag hittar någon märkning eller till plinten.

/Henrik
S/Y LaRey
Hanse 320 #430
Gothenburg, Sweden
Back to Top
Matros View Drop Down
Captain
Captain

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Matros Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 February 2011 at 12:03
Hej Henrik,

Med kopplingsskåpet öppet, räkna underifrån så att du tittar på nr 3 underifrån. Dvs den automatsäkringen/brytaren som har styrratten som symbol. Där sitter två flatstift i den svarta delen. (ett extra stift sitter i det gröna kretskortet som i bilden är till vänster om tryckknappsraden.)
Av de två stiften i svarta brytaren är den högra "ström in". Den vänstra, ström ut (och då med en liten påhängd kabel som går till det gröna kretskortet. Denna kabel endast för att få den lilla gröna lysdioden att markera när brytaren är på.

Istället för att försöka följa vart den vänstra kabeln är dragen, använd istället ett dubbelflatstift, till den plus-kabel som du ska dra till autopiloten. Ett sådant stift jag menar, kan du finna på:

1. Bryt strömmen i båten.
2. Dra ur den vänstra av de två flatstiften till brytaren.
3. Sätt dit en ny kabel (röd), som du vill använda till att dra fram till autopilotens placering. Tänk på att använda en relativt tjock dimension. Ju längre du har till autopiloten, dessto tjockare kabel. Använd då denna form av dubbelkabelsko till den nydragna kabeln och sätt fast den på den vänstra, nu tomma, stiftet på den svarta brytaren.
4. Montera tillbaka den kabel du tidigare drog bort, men nu på det lediga han-stiftet på din nymonterade kabelsko.
Bunta fast din nya kabel med övrig kabel så att din nya kabel inte kommer i kläm i framtiden.
5. Minus hittar du från som tidigare nämnt en blå plint. TÄnk på samma dimension på kabeln.
Notera!
Blanda aldrig ihop grön/gul med minus i båten utan att veta exakt vad man gör. Det finna mängder av olika teorier om man ska koppla samman grön/gul jord med båtens minus. För att i dessa teorier försöka att vara objektiv, vill jag hävda att OM man vill koppla ihop jord och minus, så måste detta göras enhetligt, med alla jordkällor i båten, så som köl, varmvattenberedare, motor, drev, etc.
"Någon" hade på den båt jag tog över gjort misstaget att tro att grön/gul var samma sak som minus. Resultatet blev att den utrustning som kopplades in på det sättet, skapade en hel cirkus av spökströmmar som smög runt i båten.
Alltså, blått är blått och grön/gul är inte minus. ;-)

S/Y Rosetta, Hanse 342 # 245
Definition: boat, a hole in the surface of water, into which money is thrown.
Back to Top
Henrik84 View Drop Down
Admiral
Admiral

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henrik84 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 February 2011 at 12:39
Tack Matros för en mycket gedigen beskrivning.

När du säger den vänstra, menar du då vänster mot de gröna?

Jag har ju en + och en - från power som ska kopplas + till elpanelen och - till en -plint. Ska då jorden från autopiloten också kopplas in till en -plint? alltså både power- och jord till samma plint (blå)?

/Henrik
S/Y LaRey
Hanse 320 #430
Gothenburg, Sweden
Back to Top
Matros View Drop Down
Captain
Captain

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Matros Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 February 2011 at 13:16
Den vänstra, ja i bild, mot den gröna. Den högra, är på när huvudströmmen är på. Den vänstra, bara när brytaren är på.
Notera, att den högra därmed inte heller är säkrad via automatsäkringen i brytaren.
När det gäller jord, och den instruktion som du visar här, "RF GND" så rekommenderar Raymarine att koppla den till jord och inte till minus. För att följa deras rekommendation, koppla in just denna (endast RF GND) på den plint som du har under din laddare med en massa grön/gula kablar på. Viktigt dock att du inte kopplar minus till autopiloten till den grön/gula plinten.

S/Y Rosetta, Hanse 342 # 245
Definition: boat, a hole in the surface of water, into which money is thrown.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.06
Copyright ©2001-2023 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0.092 seconds.

Links : www.hanseyachts.co.uk www.hanseyachts.com www.fjordboats.co.uk www.dehler.co.uk www.varianta.co.uk