| |
| Welcome to myHanse.com the forum for Hanse Yachts owners throughout the world. | |
IS 20 Wind |
Post Reply
|
Page 12> |
| Author | |
Fiona
Commander
Joined: 28 October 2011 Location: Sweden Status: Offline Points: 100 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Topic: IS 20 WindPosted: 16 September 2012 at 17:35 |
|
Hm. Kalibrerade mitt vindinstrument i våras för den visade fel redan när jag hämtade båten.
Har istort sett felfritt under sommaren men nu pekar den galet igen... Flöjeln stämmer med vindexen men instrumentet visar helt fel. Någon mer än jag som har haft samma problem? /Magnus
|
|
![]() |
|
Johan Hackman
Admiral of the Fleet
Joined: 24 August 2005 Location: Sweden Status: Offline Points: 4361 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 16 September 2012 at 18:16 |
|
Det är ett känt problem att visaren på IS20 Wind hamnar ur läge och visar fel vinkel. Det brukar gå bra att nollställa instrumentet genom att stänga av det men felet uppstår förr eller senare iallafall.
Jag testade fyra instrument och ett otal programvaruuppdateringar innan jag gav upp och bytte märke. Problemet med att byta märke är kalibreringen men jag hittade ett instrument där det går att göra. Johan ![]() Edited by Johan Hackman - 16 September 2012 at 18:17 |
|
![]() |
|
Fiona
Commander
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 17 September 2012 at 09:57 |
|
Fick du byta allt då, dvs givare kablage etc?
/M
|
|
![]() |
|
Henrik84
Admiral
Joined: 27 December 2009 Location: Sweden Status: Offline Points: 1458 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 17 September 2012 at 13:00 |
|
Fiona.
Ska finnas en tråd om detta på forumet hur Johan gjorde, men jag hittar den ej nu.
Vet att han använder simrads vindgivare och kablar men gjorde om nmea kabeln. Min vindmätare har visat istort sätt fel hela sommaren (lånad av Johan), visste dock om problemen innan. Det jag har mest problem med är att den visar helt fel vindstyrka. Den visade att det blåste 5m/s TW men samtidigt gick det vita gäss på sjön och ven i vanten. Är lite intresserad av de nya IS40 instrumenten eller ett sådant Johan har skaffat. |
|
|
S/Y LaRey
Hanse 320 #430 Gothenburg, Sweden |
|
![]() |
|
Johan Hackman
Admiral of the Fleet
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 17 September 2012 at 13:00 |
|
Det enda jag behövde göra vara att skaffa fram en SimNet-till-Micro-C-adapter vilket jag gjorde genom att sätta en Micro C-kontakt på en SimNet-kabel jag hade liggande.
Micro C är standardkontakten för NMEA2000 och i och med nästa instrumentserie kommer även Simrad använda den. I övrigt passar Furunos vindinstrument i samma hål så det är bara att skruva fast det. Även om NMEA2000 är tänkt att vara kompatibelt märken emellan blir det problem vid kalibreringen. Som bekant är båtens fart lika med fartvinden - samma storlek men 180 grader åt andra hållet (båten går framåt, fartvinden bakåt). För att få den sanna vinden subtraherar man fartvindens storlek och riktning (dvs båtens fart minus 180 grader) från den skenbara vindens storlek och riktning och då måste ju båtfarten vara korrekt, dvs kalibrerad. Detta går att göra med Furunos vindinstrument och detta har jag skrivet en smärre avhandling på engelska om här: http://www.myhanse.com/forum_posts.asp?TID=5000&title=an-alternative-to-the-is20-wind. Johan ![]() ![]() Edited by Johan Hackman - 17 September 2012 at 17:12 |
|
![]() |
|
Johan Hackman
Admiral of the Fleet
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 17 September 2012 at 14:00 |
|
Det är möjligt att nya IS40 kan vara ett alternativ till Furunos instrument men IS40 visar bara skenbar vindvinkel, inte sann.
Johan |
|
![]() |
|
Fiona
Commander
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 17 September 2012 at 17:09 |
|
Tack för hjälpen!
Skall ge Simrad en chans till och se om jag kan få den fixad på garantin. Men det är bra att veta att det finns alternativ. /M
|
|
![]() |
|
Lippe
Commadore
Joined: 05 September 2009 Location: Finland Status: Offline Points: 356 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 17 September 2012 at 19:17 |
|
Hej,
Min IS20 wind fungerade inte alls för två första år men slutligen började att fungera senaste hösten efter fick nya software for IS multi. Allt är nu ok, bara där finns ungefär 4-5 grader fel på rikningen men jag har inte kalibrerat det mot 0-grad wind liksom IS wind manualen anvisar och vet inte hur skall det vara efter det. Däremot har jag sådant problem att jag kan inte kalibrera fart i vatten med SOG. Jag har fösökt flera gången eftersom det anvisas i manualen, men IS multi vägrar att göra det. Minns inte vad det sägar men kan inte göra. mvh Kari |
|
![]() |
|
Fiona
Commander
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 17 September 2012 at 20:09 |
|
Hej Kari!
Hur utför man uppgraderingen? /Magnus
|
|
![]() |
|
Lippe
Commadore
Joined: 05 September 2009 Location: Finland Status: Offline Points: 356 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 18 September 2012 at 06:14 |
|
Hi Magnus
Simrad service har pc som de koplar till vilken son helst ställe i simrad network och sen de kan göra uppdateringen eller ta över en apparat. Kanse det är möjligt också att ha nya program på en s-card och placera det i NX eller i et annat navigator. Jag är inte säkert. NX and radar kan uppdateras på sp sätt och program kan hittas från Simrad sidorna. Ta kontakt till Simrad service i Sverige. Kolla alla version du har i varje apparat så att de kan säga om de är lämpliga eller är gammal. Du kan se dem när du startar up en Simrad apparat. Min program var inte gammal men på något sätt dåligt sade de. mvh Kari |
|
![]() |
|
Post Reply
|
Page 12> |
| Tweet |
| Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |
|
Links : www.hanseyachts.co.uk www.hanseyachts.com www.fjordboats.co.uk www.dehler.co.uk www.varianta.co.uk |